LITE LÖJLIGT GOTT...

 Ja, det är väl så att jag än en gång hakar på alla världens trender typ ett 
sekel efter alla andra. 
Vid lämpliga tillfällen har jag väl hört ord som grytbröd och pataleipä flaxa
förbi mina öron, men på något vis, trots den färskt bröd-älskare jag ändå är,
har det inte riktigt krupit in i mitt medvetande.

Kanske för att jag inte är en galet ivrig bagare. Trots denna kärlek till nybakat bröd.
Men å andra sidan…vem älskar inte färskt bröd?
Men jag är ju bara bekväm av mig. Varför förneka till det.
I min drömvärld så vill jag att ett gott bröd skall födas på samma sätt
som man rör ihop en god pastamiddag. 
Man bara…rör.
Och här har vi det.

Inget knådande. Inga knepiga och svår-tvättade maskiner. Inget krångligt alls.
Bara en skål. En träslev. En gryta. En ugn. 
Och lite tid.

Att det blev grytbröd för min del just nu har ingen annan
orsak än att jag helt enkelt hade lite speltmjöl i skåpet som höll på 
att tippa över "bäst-före-datumet och något borde göras! 

Det finns säkert en massa recept ute på nätet,
men här kommer mitt: 


ETT BRÖD

7,5 dl vetemjöl
2 dl speltmjöl
en knapp halv tsk torrjäst 
(eller mindre än en ärta färskjäst)
2 tsk salt 
(kunde kanhända vara lite mindre i min smak, men det här brödet 
behöver nog sälta för att hitta sin rätta karaktär tror jag, 
men nästa gång blir det kanske en rejält rågad tsk för min del)

4,5 - 5 dl vatten 
(42 grader för torrjäst, 37 grader för färsk)
2 msk olja.

Blanda ihop alla torra ingredienser i en stor skål.
Värm vattnet och rör ihop med de övriga ingredienserna.
Och bara rör ihop så det är hyfsat blandat - knåda inte! 
Det skall vara en lite kladdig deg som fortfarande går att bearbeta med
träslev, men torr nog att man fått med allt mjöl från kanterna.
Då är det perfekt, och dags att slingra oljan över degen.

Lägg sedan en plastfolie över härligheten
och lämna det hela på köksbänken till nästa dag.

För egen del blev det nog 24 timmar. 
Kväll till kväll.

Häll ut degen på välmjölat bord.
Knåda inte (!) utan bara "lyft över" degen på sig själv ett par tre gånger 
så det blir en fin hög. Strö över mjöl.
Degen skall vara lite bubblig och mycket kladdig.

Sätt ugnen på 225 grader och lägg in grytan i ugnen.
Låt degen jäsa på bordet under plastfilm och duk (lite extra gosigt) 
en halvtimme eller under den tid det tar att värma upp ugnen.

(i något recept står det att det skall jäsa 2 timmar - men det känns 
kanske lite att ta i, det här brödet blir härligt luftigt med kortare jästid också).

Tippa över degen i den heta grytan, med den snyggare sidan uppåt.
Jag skar med vass kniv ett par snitt i brödet, men det kanske är bara estetik?

Lägg på locket till grytan(* och så in i ugnen på en halvtimme.
Efter en halvtimme, ta bort locket och grädda vidare i 15-30 minuter.
Beroende på ugn.

Jag hade mitt bröd i ugnen 20 minuter sådär innan ytan började bli lite "bränd".
Och då var brödet helt gräddat igenom. 

Men det är min ugn det. 


Att det var så här attans enkelt att göra ett så gudomligt gott bröd
och att jag inte kommit på att testa det tidigare.
Man kan ju undra var jag haft min fokus! 

Det finns ett par, tre brödrecept till som klättrat in i min själ.
Det är oknådade baguetter och små soppbröd (också de träslevsrecept, vadå lat bagare?) 
och en galet god foccacia.
Och så detta.

Lite surdegsbrödsfeelis utan surdegs-jumpan liksom.
Inte helt, men nästan.

*


P.S. *) gör man brödet i gjut-järnsgruta så  är det nog säkert läge att 
olja grytan ett varv innan man tippar degen i. 



Inga kommentarer: