ATT HITTA EN RIKTIG PÄRLA...

Ja, vi åkte ju iväg utan någon plan alls.
Och eftersom vi hade både kök och sovrum bak i bilen så var det bara att stanna när man hade lust.
Vi hade kört någon timme och började känna oss lite småhungriga, och 
kaffe skulle inte heller vara en dålig idé! 
Vi hade åkt genom skog och skog och ännu mera skog, då det dök upp ett litet
trafikmärke. Ni vet det där som ser ut som ett stenskott, men som skall 
symbolisera fin utsikt.
Lite mätt på skog tvärnitade jag och styrde in på en liten sandväg. 
Lovande när vägen hela tiden gick uppåt.

Men när vi kom fram så var det bättre än vi vågat hoppas på! 

Undrar om inte det här är bland de snyggaste rast-ställen jag varit på.
På alla sätt.

 Det var både städat och prydligt och allt var i bästa skick! 
Här fanns torr ved i en ria, snygg grillplats, helt underbar gammal stuga
där man kunde både elda i öppenspis och laga mat på en 
kamin. Och matbord och bänkar där man till och med kunde ta sig en liten tupplur
på maten. Vi gjorde det i gröngräset på en filt, och jag hade kunnat stanna där hur länge
som helst! Så galet fint!


Från stugan startade också en naturstig på 4,5 km, men den gick vi inte, inte denna gång.
Men absolut skall jag ha denna plats i minnet - om jag någonsin kör här förbi så vill jag 
gå den, och återkomma till stugan. 
En riktig pärla! 

Vid stugan fanns också ett utsiktstorn på kanske tio meter.
Klättrar man upp dit så, senast då, inser man att Finland är skogar och sjöar, och sjöar och 
ännu mera skog. Härifrån har man utsikt åt alla håll.

Kom att tänka på att det kunde vara en fin upplevelse att sova över däruppe en natt 
vid midsommar-tid, och uppleva en solnegång och -uppgång nästan på en och samma gång.





Har ni vägarna förbi ett stycke utanför Puolanka och är sugen på lite naturstig.
Någon har tagit som sin hjärtesak att hålla denna plats i perfekt skick. 
Hen har lyckats med det, och det med råge! 
Det här rekommenderar jag varmt! 

Ja, och så kan man träffa på lite lokala varelser också. 
Av det mer sötare slaget…;)



Inga kommentarer: