SKÖRDA EN FAVORIT...

Jag är hemskt förtjust i spenat. På alla sätt och vis.
Den är enkel, nästan så det är lite löjligt, att odla.
Så till den grad att jag inte alls förstår att inte precis alla som regerar över 
ett par kvadratmeter jord inte odlar spenat.
Må vara att någon liten snigel varit och tullat på ett blad eller två, men
i övrigt har jag inte stött på några som helst problem.
Och jag har odlat spenat så fort det varit möjligt, typ de senaste 
tjugo åren. Tjugofem kanske?
Kanske nästan hela mitt vuxna liv liksom.
Och som mat. Finns det någon som inte gillar spenat?
Man kanske inte blir fullt så stark som Kippari Kalle av att käka spenat, 
(Karl Alfred heter han visst "på-riktigt-på-svenska")
Men ingen kan väl heller påstå att det skulle vara till skada?

Och jag som oftast väljer vegetariskt om jag bara kan så känner att man 
nog inte kan ha FÖR mycket spenat i sin frys.

De där små gröna påsarna med hackad spenat har räddat mången middag vill
jag lova. Har man spenat, fetaost, morot och tomatpure hemma i skafferiet så
snurrar man ihop en vege-lasagne som slår vilken köttlasagne som
helst med hästlängder.  Jag lovar! 
Om en månad så där så flyttar lillgrabben ett steg närmare huvudstan då han börjar studera där, 
 och om jag får mitt nuvarande hus och hem sålt, 
så flyttar jag också åt det hållet.

Men att plötsligt inte längre behöva fundera på en köttätande unges menyer gör
att jag en tid kommer att bara kunna koncentrera mig på vegetariska rätter.

Det som jag tycker att varit knepigt med att vara vegetarian är att 
fortfarande, anno 2015, så är lunchrestaurangernas utbud på vegemat 
skrämmande dåligt! 

Jag vet inte om det beror på att de här i Finland, som av olika orsaker, valt 
vegetariskt inte ställer krav på restaurangerna? 
Eller är det så att vegetarianerna är (än) så få?

Att det tar sådan tid innan man begriper att vi i framtiden nog
behöver välja mycket, mycket, mycket  mera grönt i maten än vi gör idag.
Inte av ideologiska skäl, inte av hälsoskäl, inte ens av djur-etiska skäl utan för 
klimatets skull, för vår överlevnad. 

Att äta mindre eller inget kött alls är det enda som kan stoppa 
den globala uppvärmningen. 
Det är vårt joker-kort. 

Och det är med det vi sitter på hand just nu. 
De andra korten har vi redan lagt på bordet.

*

För egen del kan jag tänka mig så många svårare val, knepigare vägar och 
smärtsammare avstående än att skippa köttet.

Men jag vet….det är en lång väg att gå.

*

För egen del har jag fyllt frysen med spenat.
Inte en stor grej för mig, men kanske en stor grej för framtida mänsklighet.

Kanske det är så vi behöver tänka? 






Inga kommentarer: