EN NY FAVORIT BLAND SOMMARBLOMMOR...

En avigsida (för mig) att jobbat med blommor i så många år är att på något
plan blir man så korvstoppad-mätt på alla de "vanliga" blommorna att ingen makt i världen
skulle få mig att sätta en enda cent på margeritter, krysantemer, julstjärnor eller 
flitiga lisor. Eller pelargoner. 
Mårbacka undantaget, för den kan man bara sticklings-föröka vilket gör
att den aldrig blir en massproduktion som händer med 
pelargoner som förökas med frösådd. 
Dessutom är det ju en väldans fin och tålig pelargon.


Det är inte någon som helst form av "snobberi" som någon ville få det att vara.
Det är bara att mättnaden, av de där "miljonproducerade" växterna som får det
att nästan kväljas i mig när jag ser dem, är så nådd för min del.

De kan vara fina hos andra, men jag bara inte vill ha dem själv.
Vilket gör att en stor del av mina sommarblommor är lite
udda och underliga och som många undrar varför jag odlar över huvudtaget…

Samtidigt tycker jag att det är skoj att testa nya sorter och nya arter.
Bara de inte är tretton-på-dussinet-stuff.

Årets test by accident är den här.

Jag vet att det är någon form av Streptocarpus - kornettblomma, men 
vilken sort är ännu oklart för mig.

Köpte den i Amiralstorps växthus i Bromarv (tyvärr verkar de inte ha en 
websida eller fb-sida som är uppdaterad så man kunde länka) för 
plantorna jag köpte där var av så fin kvalité! 
Trots att försommaren varit som den varit och odlarna blivit "sittande" med en massa
plantor. Men den här var helt suverän! 

Jag har en stor (ampel) som jag bara stuvat i ett rostigt ämbar för i min värld är det 
snyggare än en vit plastkruka, ni vet…

Och så har jag för den här stora skött frånvarobevattningen med två BLUMAT kruk-bevattnare.

Det funkar helt super! Har använt mina i många år redan och är 
mer än nöjd! Verkar finnas att köpa på nätet och i vissa Prisma-butiker.
Tre stycken kostar runt 8 € och är absolut värt sitt pris.

Jag tror jag har berättat om hur bar det funkar tidigare också, läs HÄR
Och min glädje över den här uppfinningen har minsann inte minskat! 



Man kan galant "gömma" sitt bevattningssystem och på så sätt inte ens uppmärksamma
påpassliga tjuvar på att man minsann inte alls är hemma. 
Åtminstone lättlurade tjuvar kan gå på det. Kanske?

Men till själva växten ännu ja.

Visst, den stora hade fått ett bevattningssystem att luta sig tillbaka på, men så hade jag två små 
krukor, en i en smörbytta på bordet och den i lilla ampeln på första bilden.

Eftersom jag då bara har ett begränsat antal BLUMATer så blev det att liksom
"offra" några krukor. De här två fick offras.
Trodde jag! 

Döm om min förvåning då jag återkom två och en halv vecka senare till stugan och ser att 
även blommorna i de små krukorna blommade och mådde hur bra som helst.
Nu kunde man ju tro att de fått sig en liten blöta från naturen i form av dagligt regn eller så,
men det stämmer inte. Båda krukorna har stått/hängt under tak så ingen hjälp där
inte. Och visst…krukorna var torra, och visst det har ju inte varit en tokvarm sommar,
men ändå….de levde. Riktigt välmående dessutom! 

Vilken blomma! 


Att det är riktigt säkert att den här halkade in på min top fem-lista så det small om det.

Sommarens vackraste.
Enligt mig.

*
Senare uppdaterat:

Här är hela härlighetens namn:

Streptocarpus saxorum 'Concord Blue'
(Streptocarpella) 





Inga kommentarer: