INGET NYTT PÅ VÄDERFRONTEN...

Det är fortsatt svalt och lite regnigt och lite soligt och egentligen känns det nästan som om 
det är så här den här sommaren kommer att vara.
Och då är det nästan lika bra att bara börja gilla läget.
Huoh…*djup suck*.

Naturen i stort tycks bry sig sju i om det är 17 eller 24 grader.
Eller det är klart det gör, blommorna håller sina blommor lite längre nu.
Men vad hjälper det, bina ogillar läget. Och bönderna och semesterfirarna och ja, 
visst är det skillnad för många. 
Men blommorna blommar ändå lite som dom ska.

En av mina favoriter är grässtjärnblomman som är så galet fin och stilig och
ren och enkel och lätt i hela sitt väsen. 
Jag har den lite här och där i trädgården, där ivrigt rensande inte gått
fram - vilket i praktiken i år betyder så gott som hela trädgården.

Dras ännu av sviterna av det man kallar Frusen Skuldra och att riva och rycka är
inte riktigt min grej än. Men det går hela tiden åt rätt håll, så
jag hoppas på att få rensa ordentligt så småningom.

Fast just stjärnblomman får nog stanna i trädgården ändå.
För den är så fin! 

På stugan finns inte så mycket att rensa. Det är ju mest vild natur där. 
Och den också av den mer karga varianten.
Men i en av tallarna klättrar ett vildvin runt, och döm om min förvåning när 
det redan börjar rodna så smått.

Hu, fick den allra första sensommarkänslan, fast den där "grund-
sommarkänslan" med varma klippor och sköna bad, 
långa kvällar i trädgården och milda morgnar inte
infunnit sig än en endaste gång.

 Kantarellerna i skogen gjorde i saken bättre. 
Också det matade sensommarkänslan.



Och det bästa med sensommaren är ju att skördetiden står där och bara väntar på
oss. Jag älskar det, när allt mognar och man kan gå ut i 
trädgården och hämta in sina egna bönor och rosta dem i ugn.

Och egen potatis, och sockerärter och jordgubbar! 

Planterade nya jordgubbsplantor väldigt sent i år, så får vänta lite 
till förrän jag kan gå ut och smaska i mig det, men de kommer, 
de kommer. Bara det skulle bli lite varmare.

Men som det nu ser ut - inget nytt på väderfronten.

Inga kommentarer: