SPRÖDA BRÖD...

Hej på er!
Dethär ser ju inte så jätte aptitretande ut.
Men det blir nog bra skall ni få se...
Denhär sörjan skall få stå och jäsa i ett dygn i en vrå i köket...
Nästa dag tillsätts mer mjöl och så har man en
skön deg att knåda

Sen rullar man ut degen till en korv och skär ut små bullar,
beroende på hur stora knäckebröd man vill ha:)
Jag har valt att göra dem så stora ett det ryms två tunt utkavlade bröd på en plåt, det blir enklast så...


Det här är ett otroligt enkelt recept på ett fantastiskt gott knäckebröd!
En gång när jag skulle baka dethär så var jag utan kummin hemma, eller något annat jag tyckte jag kunde bland i en knäckebrödsdeg.
Vi skulle åka iväg till vänner på sommarfest och jag hade lovat baka dethär knäckebrödet. Så jag som då gärna utnyttjar mina små barn till diverse sysslor som jag inte själv vill/hinner göra bad att "nån" skulle kila iväg till butiken efter kummin...
Ingen reaktion nånstans.
Försökte med lite lirk och en muta eller två - trots det ingen reaktion.
-NU! ryter jag, och hotar tippa hela degen i nacken på den som INTE är villig att gå och inhandla kummin.
Och, ja, det hjälpte, konstigt nog...
Så det dröjer en stund, en låååång stund...
...och hem kommer sonen med spiskummin...
Ja, det stavas ju ganska lika...
En blick på klockan säger att här hinns det inte med fler turer till butiken, så jag kastar i lite spiskummin och hoppas på det bästa. Och, det var faktiskt riktigt gott! Lite annorlunda men gott, så jag har använt det flere gånger.
Men nu till advent och jul blir det nog att använda helt vanlig, trygg kummin;)
Receptet finns i min matbibel: Annas Mat.
(Lämna en kommentar om du vill ha receptet.)
Just nu har jag rymt fältet därnere, för lillungen har fått för sig att leka butik i vårt kök. Stööön...skall gräva i gamla foton och se om jag inte skulle ha en bild på hur DET ser ut;)
-Nej, snääälla pep, jag när han meddelade om sina planer...det blir så himla stökigt...
Novembertrötta mammor vill inte ha stökiga kök! Men så blev det lite spanielblickar och en kram av sonen, och mor i huset smälter och muttrar:
-Ja, ja en stund då - och DU städar....suck, du är så hopplös ibland ♥!
- Javisst, är jag det! Och så skuttar han iväg...Efter en stund hörs det från köket:
-Mamma, vad betyder hopplös - sådär egentligen???
Novembermatt kram!
M.

2 kommentarer:

Home No.1 sa...

hej..hahhaa..goa är de ungarna vet precis hur mammor ska tas!
KRAM!Ps.Tack!!! du har en av de roligaste bloggar som finns, ser fram emot varje inlägg!

Anonym sa...

gott...luktar nybakat här hemma nu.
fin blogg du har
Kramar @nette