DAGDRÖMMAR

Här sitter jag i ljusets sken och myser med lite glögg under näsan, julklapparna är under kontroll, och allt är redo för advent och väntan på julen. Allt är fixat till diverse tillställningar och basarer som hör adventstiden till. Huset är pyntat och klart och barnen rara med tindrande ögon....

*poff*



NÅ NEJ!!! Jag sitter ju bara och idkar lite verklighetsflykt! Vilar ögonen och drömmer om hur det kunde vara...

Jag har inte hunnit med hälften av det jag tänkt den här veckan. Lite julpynt har jag släpat fram, men det ser ut som om det inte skulle klättra på plats av sig själv???

Lillungen har så mycket läxor att det känns som om jag gick om grundskolan när vi plöjer sida upp och sida ner med multiplikationstabeller (som han inte förstår...). Julbasaren är alldeles snart och ja, det var så enkelt att lova både det ena och andra i höstas när jag blev tillfrågad...

En räddning i nöden har blivit denhär:

Snabb att fixa, ser fin ut - och framför allt är den god!
Man tar 1 kg morötter som man river ganska grovt,
pressar saften ur 4 apelsiner och 2 citroner,
mäter upp saften och sätter till så mycket vatten att det blir totalt 8 dl vätska.
Allt ner i en kastrull och så får det puttra på i en kvart ungenfär.
Sen häller man i 1 kg syltsocker (det som innehåller pektin)
och så låter man det småkoka en timme till.
Rör om nu och då när man har vägarna förbi spisen
(gärna varje kvart eller så).
Efter en timme kan man testa med "marmeladprovet"
om den är tillräckligt tröjflytande.
En sked marmelad på en tallrik,
in i kylskåpet och ut efter en stund,
när det inte längre rinner omkring är det färdigt.
Så häller man upp det på burkar och
*voilá*
man har en marmelad att dela med sig.
Nix, nax, nu blir det att fortsätta med sysslorna... var lade jag nu lilla listan med "borde göras innan advent"...
En marmeladkladdig kram till er alla! M.
P.s. Ni tror inte, men jag gick ENSAM omkring på leksaksavdelningen i går kväll och valde julklappar - en sån lyx har jag inte upplevt sedan jag som 17-årig shoppade julklappar på självaste julafton! Visst ÄR det jul om en månad???;)

4 kommentarer:

Änglahem sa...

Vad är detta?!?! Här har jag ju missat en massa underbara inlägg!!
Skönt att höra att tungan återvänt till sitt normala tillstånd!*tihi*, men du var himla rolig som tung schuuk!

Vilken fin komplimang från jobbarkompisen, för visst var det en komplimang om något!

Så vackra snö bilder!...........*drömmer*.......så som det helst ska vara på julafton*suck*.

Ta det lugnt! det blir advent och jul ändå....påstås det*tihi*

Kram, du goa!
Ulrika

Jojo sa...

Oj, vad skönt att se att inte alla sitter med julpynt redo att slippa loss och att alla julklappar på listan är fixade och inpaketerade..

Själv slipar jag min trappa och funderar över hur i h-e jag ska hinna med allt..
Skulle så gärna vilja men då det kommer till kritan fattar jag inte hur jag ska komma igång med allt.

Brukar senast i september ha så gott som alla julklappar fixade men i år har jag med god tur klarat av fem av trettio hittills...Suck.

Men det hinns väl än =)

Fast lite extra tid och julkänsla skulle inte vara helt fel =)

Ha det bra och ta allt med ro, ska försöka själv åtminstone, haha..

Kram

Änglahem sa...

Tackar, tackar!!...bara du inte har beställt via posten...för då kan det bli problem med leveransen!*fniss*...Pudersnö....låter som ljuv musik i mina gråmulnade öron...*suck*

Kramar

Gårdsromantik sa...

Spännande marmelad!

Nu kan du vinna vackra saker i zink på min blogg - zinkhus från Walther & Co och mycket annat!
Kika in och var med du också!

Kram Maud