SÖNDAG...


I går var det söndag. 
Sedan jag slutade mitt alla-vardagar-8-5-jobb så har min vecka ibland en
annorlunda rytm. På gott och ont.

Har för tillfället ett grej på gångs som faktiskt kräver att jag får koncentrera mig.
Så igår när gubben och lillungen åkte iväg och det blev Riktigt Tyst i huset
så passade jag på. Satt på rumpan mer eller mindre nonstop hela dagen och skrev.

För att lite sträcka på benen och få lite syre i hjärnan gick jag en sväng i trädgården med
kameran. Jag ställde mig lite i skymundan under en stor gran och följde med
sidensvansarnas flaxande.


Rönnbären, de åt trastarna upp redan för ett par veckor sedan, men det fanns kvar
lite hagtornsbär. Fanns, de finns inte heller mer.

Trädgården här är nog lite av ett ymnighetshorn för urbana djur.
Här finns gott om stora ekar och en liten hassellund.
Gamla äppelträd och både träd och buskar med ätbara bär.

Fallfrukten från äppelträden, som inte känns okej att använda själv, får 
rådjuren ta hand om. Här är ett rådjur med två kid som smyger sig in i trädgården
vid skymningen. De är hälsosamt skygga, så inte speciellt lätt att få dem på bild.
Och jag vill helst också låta dem äta i lugn och ro.



Det behövs minsann fyllas på lagren. Och gömmas mat för tuffare tider.
Bland hasselbuskarna pilar ekorrarna omkring - just som små ekorrar - och samlar och samlar.

Alltid verkar deras samlande inte vara helt genomtänkt, de kan bara flytta på nötterna något tiotal meter och gräva ner dem på nytt. Tja, kanske de har en högre logik som jag inte kommer på?! 


Efter ett tag blir det ordentligt kyligt att stå därute. 
Det är minsann slut på den milda hösten för denna gång. 
Lövkomposten har fått en fin liten krona. 

Med nytt syre i hjärncellerna skriver jag en stund till och blir precis klar
tills det börjar höras röster från verandan.

*

Så jag har lite söndag i dag i stället och gör det jag kunde ha gjort i går.
Ja, avigt med söndag på måndag, men...ja.

Skall precis gå ut i trädgården igen. Skall klippa lite granris och åka 
till gravgården och göra den fin inför nästa helg.
Jag tänker att det kan vara läge att göra det idag, innan slasket.




Inga kommentarer: