LÖRDAGSMORGON...


Den här bilden är nästan på dagen tagen för ett år sedan, men när jag plirar över min kaffekoppskant
ut genom fönstret är utsikten, och vädret detsamma.

Inte så mycket dimma, men i övrigt samma.

Klockan har precis blivit åtta, det är gryningsljus därute 
och idag blir det att på allvar städa undan i trädgården. 
Det sista "pyntet" som inte tål frost och kyla, snö och is skall in under tak.

Jag vet att jag är lite seg med att plocka undan det där sista, lite som om jag ännu ville
hålla kvar något av trädgårdslivet, av utelivet. 
Men idag skall det städas undan. Det har utlovats snö i veckan och riktigt kallt till nästa helg.

Lavendeln skall få sitt vintertäcke av granris.
Verandans blommor skall få flytta in i husvärmen. 

Det blir att boa om på många plan.

*

Nu har kaffet hunnit kallna i koppen, det blir ofta så när jag sätter 
ner mig för att skriva några rader.
Det gör inte så mycket, egentligen.

Det har ljusnat därute och jag skall dra på mig varma tröjan och gå ut.


Inga kommentarer: