MIN BÄSTASTE VEGE-GRYTA...


Det är en faslig massa år sedan jag första gången åt denna vegetariska gryta
och blev helt galet förtjust.
Föga anade jag då att jag själv skulle tacka nej till kött tjugo år senare, 
men så gick det nu bara! 
Och fortfarande är denna en stark favorit i mitt kök, och varit det under alla år.

Gudarna vet varifrån receptet ursprungligen är, men någonstans har jag läst att den kallas
Afrikans linsgryta - men hur mycket ursprungligt Africa det nu sen finns i den här må de
visa tvista om, men god som f_n är den! 


Och här kommer receptet:
(för cirkus fyra) 

1 gul lök 
2 msk tomatpuré
1 msk curry
2 dl röda linser
3-4 dl grönsaksbuljong
1 burk kokosmjölk
1/2 pkt krossade tomater eller ett par tre färska som 
skurits i små bitar.
1-2 bananer
2-3 tsk citronsaft
salt och peppar

Skär löken i tärningar och fräs den mjuk i olja i en kastrull.
Tillsätt tomatpuré, curry och linser. Blanda om och 
fräs någon minut. Häll på buljong, kokosmjölk
och tomaterna. Låt koka på svag värme i 10-15 minuter.
Rör der de slantade bananerna och låt bara dem bli varma.
Smaka va med citron, salt och peppar.

(En kompis till mig brukar ha i ananasbitar också, men jag tycker det 
blir lite för sött, men man gör som man vill.) 

Jag brukar toppa med något bladgrönt som jag råkar ha hemma eller
nu sommartid, vad som råkar växa i odlingslådorna. 
Och så på med lite nötter eller solrosfrön eller något som tillför lite krispighet.
Hur enkelt? Och gött! 

Grytan blir mild och god och även ungarna eh...barnen brukar gilla den.

Äter själv den gärna som den är, men ett gott bröd är inte fel till.







1 kommentar:

Grynbär sa...

Jag testade grytan igår, den blev jätte god :)! Tack för mumsigt recept!