REGN HOS MIG...


...vaknade tidigt av att åskan smällde till alldeles intill.
Det var tyst en stund och så kom regnet.
Jag tycker att det är något härligt befriande i ett regn efter en
lång tid av uppehåll.
På det sättet kom regnet ändå lite olägligt för jag hade bokat in en fotografering
utomhus idag, men den fick vi flytta på. Så här sitter jag nu med en
hel dag utan inbokat program. Måla kan jag ju inte heller, då det hällregnar. 

Så jag läste för en gångs skull tidningen lite mer grundligt än jag brukar.
Fastnade för artikeln om papperstidningens framtid. Finns den alls?
Man har ju skrivit en hel del om ämnet något år redan, så på det sättet är
det ingen "nyhet", men i artikeln fanns en aspekt som jag hakade upp mig på.

"Vem har tid en halvtimma i dag att läsa Husis? Vi har en allt mer snuttifierad 
vardag där man plockar upp nyheterna när man kan i kön till matbutiken, 
på barnens hockeyträning eller i spårvagnen."
(Ralf Blomqvist, mediekonsult)

Och jag tror att det är just så det är. Och kanske ännu värre! 
Jag vet med mig själv att jag, de gånger jag faktiskt sätter mig för att läsa
tidningen rätt snabbt blir lite otålig, och känner att jag nog borde göra något
istället för att bara sitta här och läsa.

Så är det.
Jag har alldeles tydligt och omedvetet påverkats av...tiden.
Inte helt hundra på att jag faktiskt gillar just denna bit, även om jag är en
stor vän av alla möjligheter digitaliseringen medför.


Mediekonsulten Blomqvist ger papperstidningen tio år till.
Så ändras världen.

Sitter vid mitt fönster och ser ut på det nya plåttaket som håller på att läggas.
Plåtslagarens jobb och de verktyg som används har nog inte ändrats 
speciellt mycket på tiotals år, kanske ännu längre?

Jag har nog en viss förkärlek till sådant här hantverk,
som är liksom på riktigt.



Tycker att det är så sjukt snyggt.
Istället för stumma fabrikstillverkare tak.

Blir det så med papperstidningen? Att vi kommer att tycka
att papperstidningen är så sjukt snygg för att den känns
som något gediget? 
Eller blir papperstidningen en lyxvara där innehållet är något
annat än NYheter, för nyheter är inte längre nyheter då de kommer 
på pränt. Vi har alla läst dem på nätet redan.
Har hänt att jag behövt kolla datumet på tidningen när jag 
läst, för jag haft känslan av att jag kanske läser gårdagens blad.

Blir papperstidningen ett hantverk att njuta av för dem som 
(har råd) och tid att läsa mer.
En slags fördjupad kurs i nyheter.

*

Ja, nu skall jag ta och fortsätta läsa min tidning.
Och försöka göra det utan dåligt samvete för att
jag borde göra något mer konkret istället.

För just nu kan jag inte det.
Det är regn här hos mig.







2 kommentarer:

Viola_T sa...

Fint skrivet.
Vackert plåttak med ståndfalsar.
Allt kan inte digitaliseras.
Hantverk t ex.
Åtminstone inte i dagsläget.
Så småningom kanske det kan skrivas ut i 3D-printer, hemska tanke.

Maggi sa...

Ja, jisses! Min äldre grabb jobbar inom media och han är stenhårt av den åsikten att han kommer att printa ut allt han behöver i framtiden. Jag fick faktiskt en 3D-gåva av honom häromdagen. Skall nog ta och ge den ett eget inlägg :D.
Tack, jag tycker också plåttaket är så fint. Och det roliga är att det är en rätt så ung kille som behärskar detta hantverk. Härligt!