FRÅN SOMMARHETTA TILL VÅRKYLA...


...det går undan med väderbytena här.

När jag kom ut till stugan för ett par dagar sedan så var det världens värmebölja.
På håll började dock riktigt tuffa moln bygga upp sig.
Man behöver inte vara utbildad meteorolog för att inse att 
nu börjar det hända saker i sfärerna.

Och mycket riktigt. 
Fick dock en morgon med spegelblank vik innan nordanvinden började 
vråla på.



Tänker ofta; vart försvinner alla sjöfåglar när det börjar blåsa ordentliga vågor.
Väntar de ut blåsten i någon lugn vik, eller?
Sedan det började blåsa upp för ett drygt dygn sedan så har jag inte sett 
andra fåglar i viken än svanparet. 

Å andra sidan har också jag dragit mig inomhus.
Så full koll på viken har jag ju inte...




Äntligen fick jag till stånd att köpa lite kalkfärg jag med.
Hade redan för ett par år sedan testat på Annie Sloans kalkfärger, 
men tycker ännu mer om nyanserna i Jeanne D'arc Livings färgkarta.

Och att måla med kalkfärg är ju så där himmelens skoj.
Blir en matt fin yta, och om man inte är så petig med att 
penseldragen syns, så är det här nog den roligaste av målningar! 

Och så det där att det finns begränsat med nyanser, alla i en skön
lite disig, dämpad ton, ser jag mer som en fördel.
Man kan dock själv mixa ihop egna nyanser om man vill.
Även om jag har ett hyfsat välutvecklat färgsinne, så kan jag bli irriterad och 
lite förvirrad i en färgbutik där det finns tusen olika nyanser att välja mellan.
Jag vågar lova att det är en utmaning som få klarar av att välja just den där rätta 
tonen, kall eller varm nyans, mattheten...

...så om man, som jag gillar dämpade färgtoner, disiga nyanser och matt yta.
Då är kalkfärg riktigt rätt! 





Själv är jag lite inne i en turkos-period just nu.
Så ett par lampfötter, några lådfronter, 
ett litet utekök och en kvast fick en sväng av penseln.
Målningen är förresten mycket dryg. Man målar en hel del med en liten
burk målning. Och så täcker den bra på en gång på nästan alla material
Och sist men absolut inte minst...man slipper förarbetet nästan helt och hållet.
Bara att måla på! 

Tänk. Bara det!
Säger hon som avskyr att slipa och grundmåla.



På terassen mot söder, i fred för nordanvinden frodas lavendeln.
Känns som om sommaren skulle vara mer på gång än vad datumet i kalendern säger.
Men så har vi ju blivit lite bortskämda med medelhavsvärme.
Just därför känns Nordan lite...onödig! 

Sitter och lyssnar på väderleksrapporten och till och med i söder 
utlovas nattfrost.
Det är en dramatisk skillnad från dagar med nästan + 30 grader.

Här går man från att ha svettats i skuggan i den fladdrigaste  av sommarklänningar
till att dra på sig raggsockorna och tända en brasa i öppna spisen.

Nordlig försommar - allt är möjligt! 

Inga kommentarer: