I VÄNTAN PÅ KAKEL...

...står köksrenoveringen stilla. Tur att man har några andra små projekt som ligger och dräller och väntar på en liten insats både här och där. Det finns ser ni, småsmå ta-itu-med lite här och där, faktiskt så till den grad att jag inte ens nödvändigtvis ser alla projekt mer.
Ni vet den där blindheten som kan dyka upp vid slutskedet av en renovering eller husbygge?
Man bor in sig och sedan plötsligt en marsmorgon tre år senare, sitter man och dricker sitt morgonkaffe, låter blicken svepa över hemmet och ser:
- Nämen herregud, där saknas det ju lister helt och hållet, utropar man förvånat, och sätter kaffet i halsen, och resten skvalpar man över köksbordet, den olästa tidningen, och gärna lite i famnen också.
Typ sånt.

Sovrummet har jag nu så gott som klart, enligt mig då.
Jag kan nästan stå där i dörröppningen och smälla lite med hängslen.
Det saknas visserligen lite små detaljer här och där, gardiner som jag beställt och väntar, och väntar, och väntar på...Nytt sängöverkast, som jag inte ens beställt eller hittat, men som jag vet hur det borde se ut...
Men i det stora hela är det ändå klart.
Ja, ni vet.
Tyckte jag...tills jag hade en kompis på besök häromdagen som inte alldeles försynt undrade om mitt tak i sovrummet verkligen skall bli och se ut som det gör nu?
- Vadå,? Taket?

Och så lyfte jag blicken och blev smärtsamt påmind om att där lurade, väntade stillsamt,
ett litet (men mycket bortglömt) projekt på mig.
Ett projekt som jag tydligen inte ansåg var prio ett precis då det gällde att få vatten att rinna i kranarna, och lampor kopplade.
En tredjedel av sovrumstaket väntar nämligen på målning efter att jag rev ut ett väggfast skåp då jag flyttade in mitt tingeltangel där.
Nu ser taket ut som ett skabbigt gråsälsskinn med spackelfläckar både här och där.
Härligt!

Och tänk. Det där har jag faktiskt inte sett på länge!
Kan delvis bero på att det är tämligen mörkt när jag kryper ner där i min lya och delvis säkert på att jag är ganska bra på att försätta mig i en lidrig komatillvaro innan huvudet nått kudden.

Och jo, taket skall nog bli vitt och fint.
Vi skriver in det på plats 372 i priolistan. 
Och flyttar draperisömnaden lite högre upp.
Så har jag nåt att göra...
...i väntan på kaklen!

M

5 kommentarer:

Home No.1 sa...

Ha ha ha, underbart beskrivet!
Kraaaam A.

annashusidingtuna sa...

Hahahahahahahhahahahah!!!!!!!!!!!!
Väldigt bra skrivet, känner så vääääääl igen mig.
Vi målade väggarna i trappen för typ 10 år sedan och tejpade då angränsande lister....på sina ställen (svåråtkomliga såna) sitter tyvärr tejpen kvar....men vi väntar med det tills vi ska måla sagda lister och även taket....
Kram Anna

SIGURDSBERG sa...

Jah! Flrsta bilden!! Liiiiiiite fler kan du väl bjuda på...? :) Kanske någon från sovrummet?
M

Vendela sa...

Hejsan,
Det skulle vara roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot.
Maila mig på vendelabyggla@gmail.com så berättar jag mer!
/Vendela

G:a Affären sa...

Härligt skrivet, jag sitter och fnissar igenkännande. Kreativitet och lite kaos hör ihop tycker jag.
Är nyfiken på vad det är för kran.
//Cia