FREDAGSMIDDAG


Jag tycker så om att bjuda vänner på mat! Det är bara så sällan det blir av egentligen...alla har så bråttom - jag har så bråttom...men är det nu riktigt så? Är det inte just detta som man borde ge massor av tid? Och framför allt inte krångla till det så...

Jag tänkte dela med mig av min absoluta favoritlasagne! Receptet har jag hittat i en tidning för många år sedan, men det kommer jag ihåg att receptet kommer från en liten lunchrestaurang i Stockholm som heter Café Arom. Finns den kvar i dagens läge, det vet jag inte.

Här kommer receptet:

Lasagnen räcker för 4-6 personer lite beroende på om man bjuder nåt annat till.
2 morötter
2 zucchini
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
0,5 chilipeppar eller annat med hetta
1 msk olja
1 brk krossade tomater
2 dl creme fraiche
2 tsk salt
0,5 tsk socker
nymalen svartpepparblad från en kruka basilika
250 g frusen bladspenat, tinad
200 g fetaost
9 lasagneplattor
100 g riven ost, smakrik!

Skala och skär morötterna i halvmånar, skär zucchinin också i halvmånar eller i bitar beroende på storleken, hacka löken, vitlöken och chilin om du använder den.
Fräs löksorterna i oljan tillsammans med morötterna, tillsätt zucchinin, tomaterna, creme fraiche och kryddorna utom basilikan.
Låt puttra i 10 minuter, tillsätt basilikan.
Smaka av och justera framför allt chilimängden.
Krama ur spenaten, smula fetaosten och börja lägga samman lasagnen. Börja med lite sås, lasagneplattor, sås, hälften av spenaten och fetaosten, lasagneplattor, sås, resten av spenaten och fetaosten, lasagneplattor, sås och så den rivna osten.

Grädda i 225 grader ca 30 minuter.

Samla vänner runt köksbordet, öppna en flaska gott rödvin, tänd alla ljus - och
NJUT!
Det skall jag göra i morgon... :-D
M.


Inga kommentarer: