FNATT I TRÄDGÅRDEN

Hejhå, Jag har varit mer än lovligt lat, eller inte helt enkelt haft minsta tillstymmelse till lust...(låter bättre ;)) att påta i trädgården denna sommar. Och nu straffar det sig. Jag har rena rama ogräsinvasionen precis överallt! För nåt år sedan anlade jag en lite köksträdgård - jag skulle sluta röka den gången och måste få nåt att pyssla med som skulle vara lite rejälare liksom ;). Och det har funkat finfint i ett par tre år...I våras såg hela köksträdgården lite hängig ut. Den såg ut som jag kände mig liksom. Och jag borde ha börjat med att spika ihop lådorna, som köksträdgården består av, på nytt. Rensat o r d e n t l i g t genom den lilla låga klippta häcken som omger alltsammans - men det fanns nada inspiration...Så jag bestämde mig för att det skulle bli en vajande vacker sommarblomsäng av mina fyra lådor...Sagt och gjort. Med medelmåttig iver införskaffades lite ny mylla och en massa blomfrön. Här skulle det sås! Ja! Super! Ingen sallad för oss i år, utan skira vackra blomster som skulle vaja fint i vinden när jag kommer hem från semestern på stugan...Just det...sen går det ju inte alltid som man tänkt sig...först blev det kallt så av 5200 (ca) frön grodde 52 (exakt)...och under den torrperiod som kom sen dog 49 (ännu exaktare) av dessa små ynka blombörjor. Hade jag sådär lagomlust till kreativitet i trädgården innan så försvann den på minussidan helt och totalt. Så jag har valt att bara inte "se" eländet på hela sommaren ;)!! Ni vet kanske att man KAN göra så ibland :)...Inte förrän idag insåg jag att såhär KAN det bara inte se ut! Så jag kavlade ärmarna, drog på mig trädgårdshanskarna (som sannerliget fått vila denna sommar) och tog itu med att riva och rycka för kung och fosterland. Hjälp! vad stora ogräsen hade vuxit sig, och fröat av sig hade de också så jag kan se framemot lite rensning nästa vår också. Om jag inte...hmmm...hittar på nåt drastiskt :). Typ en catepillar eller något i den stilen...


Detta rensade jag bort - bara från gångarna...Ni förstår att jag inte visar hur eländet såg ut innan??? Huuu...I morgon skall jag ta itu med lådorna, kanske, eventuellt, vi får se...


Sedan gav jag mig ut för att se hur min trädgård egentligen ser ut. Ni vet, man tar de riktigt kritiska ögonen på...Nåt m å s t e göras nästa vår...Men det är ju alltid en låååång vinter som man bara kan drömma och planera innan...Det är det bästa :) Ni vet, krypa upp i stolen, gärna med ett glas rödvin och en sprakande brasa brevid, en hund som sussar vid ens fötter, bläddra i böcker och tänka att: just så DÄR vill jag ju ha det! Att verkligheten sedan..jaja ni vet;)


En av mina favoritväxter, en hosta framför min bollklippta idegran (som är en av pärlorna i min trädgård).
En lavendel-lila phlox som har spritt sig hejvilt och växer numera lite här och där...Tackar och tar emot;).
Och bland det sista som börjar blomma i min trädgård är rosenfockeln. Den är nästan finast i knoppstadiet...sen blir den bara spretig...


Det blir nog en hel del planerande i vinter! Läste i "Franska förnemmelser" att man skall ta bort sånt som inte passar i stilen - JO JAG VET!!! Jag har ett par verkligt envisa knallgula (avskyr gult!) perenner som funnits här innan vi flyttade in - och de bara envisas med att komma på nytt och på nytt och på nytt fast jag tycker jag grävt mig till Kina (minst) för att utrota eländet!!!Men att ta till gift? Nix, riktigt där är jag ännu inte...


Nu skall jag ta och läsa igenom den imponerande bunten med papper från skolan som minstingen hämtat hem. Jag tänkte börja skolåret som en Ordentlig Mamma ;) hihiii...Och så var det bokplastning som nästa program ;).


Ha det gott!


M.

Inga kommentarer: