HEMESTER DEL 2...


Min plan var ju att under min sista semestervecka, under andra delen av augusti, köra
runt Skärgårdens Ringväg, dvs åka med skärgårdsfärjor från den ena ön till den andra
i en ring och komma runt en sväng i ytterskärgården. 
Hur det gick - eller inte gick - sparar jag ännu till ett senare inlägg, som kanske får
bli ett sådant där "gör inte som jag gjorde"-inlägg...

Men här gick ju allt ännu som på räls. 

*

Jag har så länge jag kan minnas haft en förkärlek för gamla 
stenbroar (och stengrunder och stenmurar) och hade hört 
att längs den väg jag skulle köra så finns faktiskt en av Finlands 
äldsta stenbroar. Vid en sådan skönhet måste man ju lätta på gasen
lite och stanna för att se på underverket.





Och den var ju onekligen söt som en bakelse. Och ungefär lika stor...
Men helt galet charmig! Ja, sade jag att jag är svag för stenbroar, sade jag det redan? 

(Bakom stenbron skymtar man dessutom en härlig trädgård, kikade
så mycket jag täcktes utan att bli för nyfiken. Fint!) 




Muntti bro heter den lilla bron. 

Tänk att någon någongång lagt sten vid sten vid sten och där
står de än, lutande mot varandra som de gjort i århundraden.

Jag blir så andlös inför detta hantverk! 



På tal om hantverk, vill jag tipsa om ett annat ställe att bromsa till lite grann och det 
är Hantverksbyn i Gustavs.


Där välkomnas man av några sällskapssjuka får som kommer springande
mot en i sin hage i hopp om lite färsk gräs från det grönare gräset 
på andra sidan, ni vet?

Gräset är ju sällan grönare ändå, så efter lite krafs mellan hornen så återgår fåren till att
pyssla på med vad de gjorde innan vi körde in på parkeringen. 



Jag är synnerligen tudelad till det här med lergods. 
Jag har vid något skede av livet själv drejat lite och gjort annat i lera. 
Materialet att jobba med är underbart! Ett tag tänkte jag att jag skulle vilja 
bli keramiker faktiskt. Det blev jag ändå inte, vilket kanske var både min och andras tur.
Eller vad vet jag? 


Jag har en stark känsla för hantverk över lag, men jag 
köper ytterst sällan hantverk av det här slaget hem. 
Ja, det är ju ett visst motsägande där, jag hör ju det själv.
Men det är nu så...





Här finns ändå mängder av härlig keramik att köpa. 
(Och ja, hunden fick ju en ny matkopp, sönerna varsin kaffemugg och 
till jul har jag lite fint att plocka fram eller ge som gåva vidare...)

Men det som jag vill lyfta extra fram här att det här stället är öppet 
mellan 9-20 i juni-augusti ALLA dagar, vilket det kommer att visa sig
att inte riktigt alla andra ställen är vilket framgår i mitt Hemester del 3-
inlägget som är på kommande snart.

Så tummen upp för öppethållningen och framför allt att 
öppethållningstiderna stämmer överens med den info som finns att få 
på nätet. 



Och i hantverkarbyn finns inte alls bara keramik.

Där finns också kafé, en silversmed i sin verkstad, textilstuga med butik, 
hantverksglas att köpa och en smed i sin verkstad. 
En härlig konstnärlig smältdegel av hantverkare med andra ord. 

Absolut värt ett besök. 

Och...ja, det blev ett par örhängen gjorda av gamla fem-pennis slantar. 

För även om jag prylbantar så vill jag ändå gärna understöda hantverkare
i deras arbete, att det också i fortsättningen finns platser som denna.

Å andra sidan förde jag en hel drös med smycken till en loppis tidigare
i somras, och hundens förra matskål var faktiskt lite sprucken! 

Julskålarna har jag däremot ingen som helst ursäkt för...



Inga kommentarer: