HEMESTER, DEL 3...


Tanken var att efter att vi besökt Villnäs slott så skulle vi ta oss övre vägen via Tövsala 
mot Gustavs och den vägen runt Skärgårdens Ringväg. 
Jag hade skrivit ner en hel del platser som jag gärna skulle stanna till vid och besöka. 

Jag hade också studerat noggrannare kartor än den ovan där det fanns en "genväg" med färja från Teersalo till Hakkeenpää vilket skulle avkorta körvägen en hel del. På den mer utförliga 
kartan jag fick stod det att färjan kör sommarmånaderna. Kollade också vad man menar med "sommarmånader" och att man med det menar juni, juli och augusti. 

Nå väl. 

Alltså dit! 

Väl framme vid färj-fästet går jag in i den lokala butiken och köper lite dricka och 
passar på att fråga när följande färja går, varpå hon tittar på min bilnyckel i 
nyckelknippen och säger: 
- Färjan går nog snart, men du är uppenbarligen med bil, så det gäller inte dig, för färjan 
tar bara personer, cyklar och motorcyklar.

Jag gapar! Alltså va!? 
Jag har kollat på flera ställen att de här färjorna visserligen bara trafikerar
under sommarmånaderna men att augusti ändå skulle räknas som sådan.  

Jag är knappast den första som står där och förvånat gapar för 
hon fortsätter när jag påpekar om det här med vad man tolkar till sommarmånad: 
- Jo, jag vet. Det är aningen otydligt på nätet. Alla andra färjor 
kör nog helt som vanligt ännu i augusti utom den här. 
Den tar inga bilar nu längre i augusti.
De andra gör det. Men inte den här. 
Fast det står så på kartan.

Nä....he....liksom.





Nåväl, vad kan man? 

Vi skurrar vidare längs landsvägen och kommer tidig kväll till Gustavs. 
Hinner på besöket hos hantverksbyn 
(tack för tydlig öppethållningstid på
nätet som dessutom håller streck!) 
och kör till det första stället för eventuell övernattning. 

Det ser riktigt fint och mysigt ut och skulle det inte varit så
tidigt på kvällen hade vi säkert "lagt ankar" där.
Vi är ju med bil, så kanhända bättre att läsa "dragit i handbromsen"  i stället...

Men vi beslöt att åka vidare och ta färjan över till Iniö.




Den färjan gick ju som det utlovats.

Hade kollat upp lite möjligheter till övernattning längs rutten och det kunde väl inte
bli ett problem även om man inte bokat i förväg, tänkte jag. 
En månad tidigare skulle jag knappast rest utan att boka övernattning då 
"alla" firar semester i juli men jag tänkte att det nu ändå kanske var något mindre 
semesterfirare i farten nu när skolorna här hemma börjat även om 
augusti ju är en semestermånad för många, i och utanför Finland. 

Jag hade någonstans missat i min planering för färgan från Iniö till Houtskär 
var inte alls en sådan där nonstop-färja utan det visade sig att vi precis missat
sista turen och var med andra ord strandsatta på Iniö. 

Vid färjfästet då man kört av färjan på Iniö fanns en stuguthyrning/camping,
men det såg helt dött ut så vi körde vidare. Då trodde vi ju ännu att vi skulle komma
vidare från ön. När det sedan visade sig att vi inte gjorde det så 
ringde jag till Saaristokodit Oy med sitt Villa Högbo, vars reklamlapp 
jag hittade fastnitad på en elstolpe. 

Min tanke om få turister på rutten visade sig lite fel för det 
fanns exakt ett rum ledigt. Uthyrarna befann sig helt på annan ort, men det ordnade sig
smidigt med att få dörrkoden och räkning via mail, så tummen upp för det.

Att sedan priset för en natt i en stor villa, som mer påminde om en lägergård
med gemensamt kök, noll ljudisolering från andra rum...och ganska 
anspråkslöst också i övrigt kostade som vilken natt som helst på ett hyfsat
bra hotell nästan var som helst i världen kändes lite...eh tilltaget! 

Men plus för smidigheten. Absolut! 

Med-övernattare var ett ungt par från Finland som valt att cykla 
Skärgårdens Ringväg, några tyskar, ett gäng som jag inte riktigt kunde
tyda vilket språk de pratade, och några andra som jag mest bara mötte
som hastigast i köket eller i toa-kön. Gästboken berättade om 
besökare från hela världen. 

Någon restaurang fanns dock inte att finna - som skulle ha varit öppen.
Till all tur hade vi ändå packat med lite utfärdsmat, 
annars hade det blivit en hungrig kväll...




Följande morgon vid elva-snåret skulle färjan mellan Iniö och Houtskär gå. 
Vi vaknade av att de andra gästerna började packa ihop sig, som sagt
ljudisoleringen var inte något man satsat på när det här huset byggdes. 
Och det kunde jag faktiskt leva med, men sedan tyckte jag att man lite
överdrivit hur mysigt och fin omgivningen är vid Villa Högbo. 

Gården var nog mest sandplan med rätt frodigt ogräs. Grillplatsen en grill och ett
lite skevt bord och så skogen inpå. Frukost fick man ett stycke i från
på en annan plats (vi åt egen frukost) men i det hela så kändes det 
att 110 e för en natt här var nästan hälften för mycket...
Men det finns kanske inte priskonkurrens nog.

Efter frukost snurrade vi runt lite i byn.
Onekligen har dessa skäri-byar sin alldeles egna charm! 



Inte minst detta trafikmärke som ju är helt bedårande! 

*

Redo att lämna Iniö åkte vi till färgfästet för att invänta färjan.
Den som inte kom, vill säga. 

Efter ett tag kom en kille från en annan mindre färja och meddelade oss att 
den färja vi skulle åka med har gått sönder och att det skulle ta 
timmar och kanske ännu mer att få den fixad. Hur länge det kunde ta innan
den igen var i trafik, det kunde ingen svara på. 
Det enda var att göra en u-sväng och köra tillbaka samma väg.
Och det fort, så vi inte missade andra färjor och igen skulle bli strandsatta
på Iniö...
Vi med bil hann med färjan tillbaka, hur det blev med de på cykel, det vet jag inte. 
Kanske det blev en natt till på Iniö? 

*

Nåväl, vi körde hela vägen tillbaka och tänkte att på pin kiv
kör vi då andra vägen runt till Houtskär. 
Avstånden är ju ändå inte sååå långa. 

Vi hann ändå bli ganska hungriga på vägen med bara en
frukost i magen, men jag envisades med att inte stanna utan 
hade en idé om var vi skulle äta.

Jag har en fotokompis som skulle ha sina fotografier
utställda på Sattmark Café och Safka. 
Dit skulle vi! 
Eftersom det redan blivit eftermiddag bad jag grabben för säkerhets skull kolla att 
de ännu hade lunchservering så han googlade via google maps
hur länge det skulle vara innan vi kom dit, och jo de skulle vara öppna. 
Härligt! 

Lite god mat och en fotoutställning på det! Hur bra? 

Men, men...så gick det ju inte alls.

Vi kurvade in på parkeringsplatsen, där det redan stod ett par andra bilar och 
gick mot café-stugan. Lite förvånade över att hitta ett bastant lås på
dörren blev vi nog! På gården stod en lastbil parkerad vars chaufför visste
berätta att caféet/restaurangen inte alls är öppen mitt i veckan nu i augusti.

Kände mig lite som en upprepande papegoja när jag sade:
- Men det står ju på nätet att ni är öppna! 
Vi kollade precis för en halv timme sedan! 

Det kan hända att mitt något låga blodsocker bidrog till tonen av  desperation i rösten
för han upplyste mig lite medlidsamt:

- Jo, alltså på google-maps står det att de är öppna, men på deras egna hemsidor
står det att de inte är. Där har de uppdaterat. Men inte meddelat till google, typ!

Nä....he. Liksom! 

Alltså på riktigt...vilken j*vl* kanal tror man att de allra flesta turister/besökare
från annan ort använder? Kanske att de använder sig av samma kanal som
också visar vägen fram? Kanske google maps är de flestas primära val?

Man kanske borde prioritera att meddela ändrade öppethållningstider dit! 
En turist kanske inte går in på alla femtioåtta separata hemsidor för att checka. 
Man gör inte det. Man googlar öppna restauranger i närheten och kör dit. 

Faktum är att man får en löjligt stark ovilja mot ett ställe som meddelar att 
de visst uppdaterat egna hemsidor, men inte orkat meddela det vidare till
tjänster som folk ändå använder sig mest av, hela tiden.
Kanske jag inte stannar till där någonsin mer. 

Och dessutom, augusti må vara en stillsammare månad för oss
finska resenärer då skolorna och dagisar börjat, men för en stor del
av europa är ju augusti Den Semestermånaden. 
Vill man locka europeiska turister hit, så skall man banne mig inte gå i 
vinteride i augusti! 

På caféets parkeringsplats råkade vi på en familj från Holland och två 
tyska familjer som också de undrade var man kunde hitta ett öppet lunchställe! 
Eftersom de också enbart kollat google-maps - som man kanske borde
komma ihåg att meddela. Jasså, jag har sagt det redan? 

Måste bara tillägga att på Sattmark Café och Safkas egna hemsidor
står det på den engelska sidan följande gällande öppethållningstider:

"During the high season we are open daily 10 am – 7 pm"



Förklara nu sen för en mellaneuropé att high season inte inkluderar 
augusti, lika lite som en del av färjorna inte heller kör i augusti
trots att det på en annan plats på samma hemsidor 
definierats att juni, juli och augusti är sommarmånader. 

Uff, ja...

Det blev ett riktigt svavelosande inlägg det här, men jag blir så
himla less på att man inte orkar och bryr sig att satsa ens lite
på att vara tydliga! 

Alla är inte ortsbor som vet att 
om det blåser nordan mer än 8 m/s så är allt stängt. 
Hemsidan på internet, med länkade nätsidor, 
 är inte bara ett nödvändigt ont som det räcker att 
man uppdaterar en gång i året, eller varannat år, 
det är mer och mer
något som skall leva hela tiden. 
Anlita ett proffs för det om man inte själv behärskar. 
Digitaliseringen äter inte bara arbetsplatser - den skapar också nya. 


Och jag som hade så sett fram emot att se fotoutställningen! 

Skärgårdens Ringväg är en härlig chans att komma ut en sväng 
i skärgården utan egen båt, eller dyra taxibåts-tjänster. Och helt 
säkert lever en och annan företagare i trakten på turismen. Men 
hade man orkat ett par veckor till in i augusti skulle man kanske
kunna locka mer turister från länder där augusti samma som semester.

*

Med en riktigt rejäl hunger åkte vi nu ändå vidare till Nagu,
där skulle man nu väl ändå få mat! 

Och visst blev det mat. Så hungriga som vi var så blev det att 
stega till första bästa öppna (!) restaurang vid hamnen och 
beställa en pizza - de går snabbt att beställa och kommer ofta snabbt också.

Det var den torraste och mest smaklösa pizza jag ätit i hela mitt liv! 

Men hej - vi hade i alla fall tur med vädret! 


Inga kommentarer: