PÅ GRÄNSEN MELLAN ÅRSTIDERNA...


Det är något med gränslandet mellan årstider som triggar mig. 
Det är samma på våren, jag blir sprängfylld av längtan, vill omfamna hela
naturen, vill suga i mig varje doft, varje förnimmelse, varje liten nyans. 
Sommar och vinter är bara en transportsträcka mellan våren och hösten 
då det händer så mycket fint därute! 


Höstskog liksom. Jag vill vara där Hela Tiden! 

Men så har vi det här med älgflugor. 
Jag tycker inte bara att de är jobbiga och riktigt äckliga, jag får rätt besvärliga
bulor av deras bett (ja, de biter mig!) som är både sjuka och kliar ett bra tag.

Men mitt dilemma är att jag älskar höstig skog mer än jag hatar älgflugor. 
Snudd på att vågen skall tippa åt andra hållet, men än ger jag mig ut 
i timmar i skogen när tid finns. 

Under weekenden var jag som sagt på stugan och vädret var ju bara Gud. 
Det tyckte älgflugorna också...


Men så hittade jag i den där "diverse-lådan" ett spray som jag köpt förra sommaren att ha mot mygg,
och tänkte att det hjälper knappast (för det har man läst att myggspray inte hjälper mot älgflugor) 
men jag tänkte att det kan väl knappast skada heller? 
Och skulle jag nu stöta på en senkommen mygga så skulle jag vara skyddad! 
Hah, mitt blod erbjuds blodtjänsten inte myggpatrullen. 
Men det fanns inte mygg i skogen, deras bäst för datum hade tydligen gått ut.
Så lär det inte vara med älgflugornas bäst före...

Men döm om min förvåning när jag tre timmar senare kommer hem från skogen utan
en enda älgfluga på mig. Hinner redan tänka att de kanske försvunnit, men det brukar
de aldrig göra innan ett par frostnätter, och det har vi minsann inte haft denna
underbara indiansommar! 
Frost vad är det, liksom? 

Nästa dag testade gubben medlet - han hade minsann blivit älgfluge-antastad på sitt jaktpass dagen innan - och samma sak då han sprayat sig. Inte en endaste älgfluga! 
Det här är verkligen inget sådant där reklaminlägg, men jag gillar att berätta om produkter 
som är riktigt bra. Det här är helt superbra! 

Jag stötte på Sjö&Havs produkter för ett par år sedan då vi var utan rinnande vatten 
på stugan efter att vår vattenpump hade sagt upp kontraktet. Eftersom jag då 
hade möjligheten att tidvis vistas mycket på stugan men saknade dusch så 
blev det att tvätta sig i havet. Då hittade jag deras ekologiska tvål som faktiskt löddrar 
i saltvatten vilken i alla fall ger en känsla av lyx. 
Man vill ju inte löddra till havet med medel som inte är okej att löddra i havet...

Det här myggmedlet är också växtbaserat och helt biologiskt nedbrytbart. 
Vilket också känns lite mer okej än de traditionella myggsprayen som innehåller
en hel del märkligheter. Och så funkar det - på mig i alla fall! 




Vilken njutning att kunna gå i lugn och ro i skogen och inte behöva utföra 
hysteriska skutt och ryckningar och nästan klä av sig för att hitta de där 
krypande fulingarna som tassar runt på en.

Jag brukar gilla det mesta i naturen, men fästingar och älgflugor har 
inte riktigt uppnått den statusen än. Förmodligen uppnår de aldrig
den nivån att jag skulle tåla dem, eller tolerera. 

På tal om det så finns det en grönsak som jag också 
haft lite svårt att tåla, eller tolerera, och det är auberginen.
Jag kan tycka att den är galet vacker, men länge kände jag att 
vi inte riktigt hittade varann. Måste ha varit någon suspekt moussaka som jag 
ramlat över i ungdomens yra vistelser i Grekland som satt sig 
envist fast i mitt matminne. Mitt minne säger att det inte var en höjdare. 
Jag kanske inte fullt upp förstod att uppskatta det då. Gav det aldrig en chans? 
Kanhända det var mer focus på Ouzo än aubergine på den tiden. 
Tyckte mest den såg suspekt ut. Auberginen - inte ouzon. 


Men numera är jag riktigt bästa vän med auberginen. 

Det här är kanske det godaste man kan sno ihop av en aubergine 
och de där torra ostkanterna som man titt som tätt har drällande i sitt kylskåp. 

Parmigiana di melanzane heter rätten ursprungligen och det är att komma lite 
närmare mathimlen än man trodde var möjligt! 

Aubergine och ost = Matkärlek! 



Inga kommentarer: