SKÖNA FREDAG...


När jag var barn hämtade min pappa alltid hem blommor på fredag.
Eller kanske nu inte alla fredagar, men det kändes lite så. 

Jag gillar tanken med fredagsbuketter. 
Som ex-florist så tycker jag absolut att den vanan kunde införas
i många, många familjer.

Sedan tänker jag att fredagsbuketten inte alls behöver vara ett 
dyrbart konstverk av växter utan kan likaväl vara ett hopplock 
av vad man råkar ha hemma i trädgården, eller något man plockat ihop på
skogspromenaden. Jag skulle också gärna se att man i blombutiken
köpte blommor lite som man köper tulpaner eller "matbutiks-rosor",
i knippen. Att gå in i en blombutik betyder ju inte att man måste komma
ut med en konstfullt bunden bukett. Man kan lika gärna
traska in där och be att få hem en knippe vackra hirs-gräs (de är jättefina just nu) 
eller några kvistar av en vacker lilja. Eller som jag gjorde, köpte en 
liten hortensiakvist och när jag kom till stugan så fyllde jag på med det som jag har
växande här:

Fina blåbärsris (de har en så otroligt fin färg just nu - plommonfärgade).
Lite kärleksört, en kvist från vildvinet, några bergeniablad och 
några ormbunksblad. 
Limefärg och vinrött/plommon blir så snyggt ihop. 

Och tadaaa...min fredagsbukett var klar! 


Jag har lite som man säger "rymt fältet därhemma". 
Han jag bor med skall ha klassträff, det var hundranågonting sedan de blev
klara från någonstans, och så mycket förstånd har även jag att andras 
klassträffar skall man inte våldgästa. På klassträffar skall man få 
minnas och skratta och prata om de saker som man har en kontaktyta till,
det som man själv varit med om.
Avecar har sällan den erfarenheten...

Nåh, jag misstycker ju inte speciellt mycket att dra ut till stugan, 
men om jag riktigt känner efter så kan jag uppleva mig lite snuvad på en 
god middag i alla fall. 
Med den känslan i kroppen så stannade jag på vägen i fiskrökeriet i Sjundeå 
och unnade mig en liten ask rökta räkor. 

Vem tänker inte som jag att rökta räkor och vitlöksmajonäs = mat-lycka!?!!!

Att sedan någon (läs min äldre son) tydligen använt all majonäs då han 
varit här med sina kompisar fick mig för en stund att sucka 
av djup besvikelse, hänga läpp en stund och morra lite inombords. 
Men det var innan jag insåg att det ju faktiskt är väldans enkelt att laga egen majonäs. 
Ägg, olja, senap, vinäger - check! 

Middagen räddad! 




Passade också på att "göra av med" lite av den halloumi-osten som 
lagrats i kylskåpet under sommaren. Tydligen köper 'alla' som kommer hit 
halloumi - just in case. 
I sommar har inte riktigt lika många förbrukat osten som det är 
personer som hämtat hit av den, så det finns ett visst överutbud av halloumi
i den här lilla kojan just nu. 

Gjorde mitt bästa av att beta av på mängden och fixade en 
liten förrätt av gott bröd, stekt halloumi och färska fikon.
Riktigt gott blev det, om jag själv säger det! 

Fler sköna fredagar åt folket! 

Inga kommentarer: