MITT FAVORIT H*NS...


Här för en tid sedan så fick jag faktiskt i några olika omgångar frågan
om vad jag väljer för k*tt om jag nu väljer att laga något som "behöver påminna" om kött.

Många som vanligtvis köper och äter kött kan säkert känna sig lite 
vilsen om man behöver välja det bästa k*ttet eller h*nset just inför en bjudning eller så. 
Kanske har man en ny person på väg in i familjen som är vegetarian eller vegan
och då kan det bli lite knepigt att välja rätt - och gott. 

När det gäller just h*ns så finns det rätt många alternativ, ingen som jag tycker är 
direkt urusel - eller jo, men jag minns inte namnet på det just nu så det må
bli osagt - men en absolut favorit har jag och det är The Vegetarian Butchers
produkter. Alla deras produkter (jag testat) är jättegoda och har en bra konsistens. 

Tyvärr hittar man dem inte i alla mindre matbutiker, så när jag hittar 
dem så köper jag alltid hem ett litet "lager". Så goda är de.

The Vegetarian Butcher lär också ha strimlor likt bacon, men det 
har jag inte hittat någonstans i Finland - inte än.

Bacon av den orsaken att:
Det finns nämligen några maträtter som jag älskade då jag ännu åt kött som jag 
fortfarande kan ha lite barnslig längtan efter 
och en av dem är den mycket triviala och vardagliga fläskpannkakan! 
En salt pannkaka gjord med bacon (eller fläsk - vilket jag aldrig gjort... )
eller rökt skinka i och så käkar man det med lingonsylt. 
Så enkelt och så....himla gött! 



Lingonen börjar sakta mogna i skogen och senaste weekenden
plockade jag precis så mycket att jag kunde koka en liten skål
med färsk lingonsylt, vilket fick min längtan efter fläsk-
pannkaka att vakna till liv. 


Jag hittade ett halvt paket Salad Chunks i stugans frys. Jipiiiii!!!
Stekte upp dem och kryddade dem friskt för att få 
samma sälta som typ bacon eller rökt skinka har. 

Klippte h*nsbitarna  i mindre bitar innan
jag stekte upp dem, så de skulle fördela sig bättre i pannkakan.

 H*nsbitarna blev faktiskt så goda att jag ertappade mig själv med
att plocka både en och fem och tolv små bitar från stekpannan direkt 
in i munnen...Mmmmmm!!! 


Själva pannkaksreceptet har jag ursprungligen snott från boken 
Annas Mat av Anna Bergenström som jag köpte någon gång på 1980-talet.
Det har kommit att bli min mat-bibel! 
Där hittar jag många av de trotjänar-recepten
som jag matat de mina med under årtionden. 

Undrar om någon ny kokbok, hur bra den än är, lyckas uppnå
samma nästan kultstatus som kokböckerna gjorde förr?
Idag googlar man fram vad som helst med ett par klick bara. 

Och jag älskar ju det också! Att ha allt, ja ALLT, där bara i ett nafs,
efter några danssteg med fingrarna över tangentbordet. 

Men det är ändå inte samma sak som att bläddra i en kokbok. 
Min Annas Mat är både till åren och har, vad man kunde kalla värdig "patina".

Den är både flottfläckad och tummad och kanske är 
det just det som ger den rätta känslan. 
Det finns sidor som klistrat ihop sig av...hmmm...kanske äggvita,
kanske nåt annat?  Jag har inte behövt de sidorna på en tid. 

Det är en bok som jag bläddrat i, kockat med, spillt på i årtionden. 
Den är som en kär vän. 
Lite som den mamma som jag inte längre kan ringa till. 
Något som består. Många av recepten i boken har jag om-vegetariserat.
Många recept har anteckningar i marginalen då jag ändrat mängderna 
från 4 till 40 inför någon fest.  

Nu var det ingen fest i antågande. Bara vanlig vardag. 

Men för mig är höst lite fest hela tiden, jag älskar ju den årstiden. 
Och höst är lika med fläskpannkaka - denna gång som sagt med stekt h*ns i. 

Så simpelt - så gott! 



Inga kommentarer: