VAD JUL ÄR...


Häromdagen när jag var och tände ljus på gravarna kikade jag in genom fönstren 
i kyrkan när jag gick förbi och fick en dust av julstämning över mig.

Ibland är det så att en äkta julstämning, vad det nu sedan är, kommer som
små gyllene duggregn över en.

För mig är det ofta det här stilla, tysta, enkla som ger mig julkänsla.

Det är ingen nyhet.
Så har jag alltid varit. Efter att jag kommit förbi den där
julklappshysteri-åldern, som tog slut där i övre tonåren, 
så har jag gillat juldagen mer än -aftonen.
Det är då lugnet infinner sig.

*

I morse, eller det var ju nog närmare middagstid när ungdomarna
började krypa upp ur sina vrår och bredde sig skinksmörgåsar och kröp upp
i min numera rätt slitna soffa, knäppte på Tv:n och hojtade till:

- Ja, men NUUU är det jul! Så här har det alltid varit! Bästa! Simpsons på TV.
Så som det var när vi var små! 

Och jag står lite häpen där och tänker....var det?

Personligen ger jag inte många poäng åt en skränig, ritad serie 
oberoende hur omåttligt populär den är, eller varit.
Om mina båda barn verkligen tycker att just den grejen är så juldag.
som juldag kan bli, så undrar jag nästan var sjutton jag varit dessa juldagar...?

Näe, nog har jag ju varit hemma, men förmodligen har jag tagit en bok och dragit mig
så långt bort från oväsendet på TV:n som jag bara kunnat.
För mig är Simpsons oväsen. Förlåt. Men så är det.

*

På det sättet har jag en så skön familj, att det alltid funnits utrymme
och tillåtelse att vara hur man vill på julen.
I synnerhet på juldagen.
Julaftonen kanhända har lite mer struktur. Inte mycket, men ändå.

*
Men nu är det juldag igen. 
Smyger ut i vardagsrummet och ser på familjen lite i smyg.

Sönerna mina och 'svärdottern' ligger nedbäddade i soffan och Tv:n står på.
En tittar på Tv. En sitter med sin laptop i famnen och en kikar på sin telefon.
Gubben ligger i sängen och läser en bok, men stiger upp och går och googlar
nåt på sin laptop. Själv har jag suttit i köket och redigerat bilder.
På min laptop.

Och det är också Jul. 
För jul är ju att njuta. Ta vara på stämningen.
Vara som man vill.
Runt våra laptoppar, 
doftar granen, lyser ljusen, och det är jul.

För Julstämning är där man trivs att vara.

Numera är det mer så här.
I morgon skal jag ge mig ut i naturen.
För jag vill och längtar.


Inga kommentarer: