IN I DIMMAN...


Så där i nyårsfestandets bråda tider finns det säkerligen mången som 
höjer en skål och glatt hojtar; in i dimman.

För egen del blev det kanske inte så rysligt mycket "in-i-den-dimman", inte detta
nyår heller...Lite champagne till hummern och ett glas rött till brasan.

Desto mer dimma blev det på nyårsdagen. Ja, jag sov över ute på stugan.
Mötte det nya året i total mörker och en skäm tystnad. 
Havets stilla brus var det enda som "störde" den totala tystnaden.
Ett sådant Nytt År i År.

Passade på att åka ut till stugan för att kolla de nya fönstren som terrassen nu fått
som vindskydd mot havet. 
De var fina. Riktigt fina. Är nöjd.

Medan jag sakta började packa ihop oss för att åka hemåt igen
märkte jag hur dimman tätnade. Och det med rasande fart.
Alla som någon gång varit på sjön vet att dimman verkligen kan överraska.

Så här fort kan det gå.

Första bilden ovan är tagen klockan:
13.09.08


Bilden här ovan är tagen 9 sekunder senare.
13.09.17




Här ovan har det gått 22 sekunder sedan senaste bild. 
Dimman är tydlig här, och klockan:
13.09.44

En halv minut sedan första bilden alltså...


13 sekunder senare blir klippan rejält otydligt. 
Klockan är 13.09.57




Och så 14 sekunder till:
13.10.11 ser det ut såhär som ovan.

Mellan översta bilden och den här har det gått en minut 2 sekunder.




Och så....13 sekunder till och klippan har försvunnit in i dimman.
Totalt. Borta. Nada där. Sikten noll.

*

Under mina somrar i den åländska skärgården minns jag hur 
de väderbitna lokala sjöbjörnarna alltid varnade en fritids-fiskande landkrabba 
som mig med orden;

När dimman stiger skall du starta motorn.
Inte kasta "bara ett par kast till". 

Ligger något i det.

*

Första bilden är tagen:
13.09.08

sista:

13.10.24

1 minut och 16 sekunder.

Tänk.



Inga kommentarer: