MOT ETT GRÅTT TAMMERFORS...


Hoppar i bilen, slänger en liten kappsäck där bak.
Skall på en intressant föreläsning i morgon, vilken börjar så
tidigt att jag helst inte vill köra hemifrån supertidigt.
Jag är absolut ingen morgonmänniska.

Så jag tar hellre in på hotell och vaknar pigg och utvilad på
ort och ställe.

Isynnerhet då jag reser själv, eller ensam, hur man nu vill uttrycka det, 
så tänker jag att det är viktigare att hotellet är tilltalande.

Jag är inte speciellt road av att "gå ut på stan" och till teatrarna i stan 
var jag lite sent ute. Så det blir att äta en bit och
så kryper jag gärna upp i hotellsängen och skriver, läser, ser på TV.

Och då vill jag gärna att min omgivning skall vara fin - i min smak.




Hotellet, Grand Hotel Tammer, hör till en av de tre äldsta hotellen i Finland som
oavbrutet fungerat som hotell. 
Hotellet har renoverats med god smak och så att funkiskänslan finns kvar, 
utan att bli för mycket museumkänsla över det hela.
Hotellet blev klart 1929 och med lite fantasi kan man föreställa sig
hur det gick till när man kom till hotellet då.

I hotellets aula finns en intressant samling bilder från årtionden.
Också en tidningsartikel som berättar om en ung, 14-årig kille, som
1930 började som piccolo. Han jobbade på hotellet i över 50 år! 

Han berättade i artikeln om hur man då skickade unga pojkar till tågstationen 
för att möta hotellgästerna, hämta deras kappsäck till hotellet - och 
så när de då skulle åka hem, följa dem, bära deras kappsäckar, köpa tågbiljetter 
och se till att de kom på rätt tåg. 
Vilken service, liksom! 

Skall se om jag hinner knäppa någon bild till av detta fina hotell
i morgonbitti innan frukost - vid sju-snåret.
(gäääsp!)




Näe, vet ni.
Det är ganska så tyst och grått i Tammerfors såhär på fredagskvällen.

Men en sak är säkert. De gånger jag skall övernatta i Tammerfors 
kommer jag alltid att övernatta här.

Sängarna är gudomligt sköna! 
Bara det att ha olika sorters dynor att välja mellan.
Och täcken. Bara det.

Jag kommer att vara så pigg och taggad i morgon bitti.
Det ni! 

*
Aj jo...solen värmde för första gången idag! 
Vårtecken nr 1.

Inga kommentarer: