NÄR MAN VALT VEGETARISKT...


Numera är det väldigt sällan någons ögonbryn höjs när jag säger 
att jag inte äter kött. Jag tycker det är en härlig utveckling på bara några år.
Ingen som frågar; nå varför det då? Utan det är mest som man 
konstaterat att det regnar. 
Skönt! 

Jag vill ogärna att viljan att välja vegetariskt skall kallas för en vego-trend.
För jag hoppas ju att det är något som man faktiskt väljer som livstil.
Inte för att det är trendigt just nu, utan för att man vill.
Innerst inne vill. Jag känner inte mig speciellt trendig,
men kanske nog medveten om varför vi bör minska på köttet,
både av globala- och helt egoistiska hälso-skäl. 

När jag för något år sedan lite i misstag halkade in på 
stigen att bli vegetarian så fick jag ofta frågan;
- men vad lagar du för mat då?
- vad väljer du istället?

För som det ju är, de flesta köttätande människor går till
butiken med tanken om att idag skall vi äta höna,
och så fyller man på med tillbehör som passar till.
Men det är hönan som spelar huvudrollen där.

Så var det också för mig. 
Jag utgick oftast från köttet, hönan, fisken.

*

Visst det tog sin tid att vänja sig att tänka "om", men så här 
med facit på hand så kan jag inte säga när jag där i butiken redan 
slutade tänka utgående från kött-höna-fisk. 
Det bara skedde. Och numera tänker jag faktiskt aldrig mer på det sättet.

Det är också väldigt sällan jag numera köper hem "wanna-be-kött".
Det har bara blivit så. Även om dessa vege-kött-produkterna 
blir bättre hela tiden.

Min favorit bland dem är absolut Oumph!-produkterna.
Och Quorn. Och Nyhtökaura (pulled-havre-ish). 
För de gånger jag känner att jag vill tillreda något som 
vanligtvis innehåller kött. Men det blir mer och mer sällan.
Tanken på det där att köttet spelar första fiolen är definitivt bruten. 
Det tog sin tid att bryta vanor och byta mönster. 
Men så en dag märker man att man inte riktigt förstår hur köttet 
har rymts med på matbordet. 

Men absolut fantastiskt att dessa produkter finns, för de sänker
tröskeln så otroligt för dem som är kvar i tanken om att köttet är
i huvudrollen, men som vill testa på andra alternativ. 

*

På bilden Oumph-bitar (soja) 
som efter stekning landade i en "chicken-curry"sås 
som även familjens köttätare berömde som bättre än originalet.

Bara det! 


Inga kommentarer: