NYTT ÅR VAR DET, JA...


Nix..jag tänker inte se tillbaka på året, inte i år.
För egen del har året varit bra, men det är något i allt det som hänt i 
världen som får mig att hellre försöka se framåt än blicka tillbaka
bakom axeln på det som var.

Och just därför har jag gjort ett litet nyårslöfte alldeles i all tystnad,
för jag vet inte om jag kan hålla det...

...den här bloggen skall 2017 bara ta upp positiva,  glada och 
saker som må vara banala men som ger en skön känsla. 

Med det beslutet gjort packade jag en flaska skumpa,
hummer och sniglar, vitlöksbröd och räkröra i 
bilen och styr ut till stugan.







Det blir en skön middag för två medan natten blir svart som kol
utanför fönstren. Bara havets brus gör att jag kan orientera mig.

Är så där och nu. 

Vid tolvslaget ringer jag runt och önskar Gott Nytt År.
Har en unge i Barcelona, hos studiekompisar och en annan hemma och samlat ett 
gäng pyrotekniskt lagda vänner för att verkligen smälla in nyåret.
De har alla fingrar, tår, näsor och ögon i behåll.
Svärdottern skickar ett GottNyttÅr-mess när hon kommer hem 
från ett nyår på stan. 

Jag är nöjd. 
Släpper ut hunden och står där i stillheten i skärgården och glor på det totala mörkret 
och tänker på det nya året.


Hoppas på att det blir lugnare, skönare, vackrare och framför allt 
ute i världen ett fredligare år än året som gått.

*

Femtiden på morgonen vaknar jag till av lillungen som skickar ett meddelande:

" Jaha, inte ens en dag in på 2017 och en skytt, utklädd
till julgubbe, har dödat 35 och skadat ännu fler i Istanbul."

Och jag tänker...om jag skulle vara av den typen som gör
nyhetslöften, så skulle det kanske vara att fasta nyheter för 
en tid. Inte läsa, inte lyssna, inte se.
Inte för att jag inte skulle orka bry mig, för det gör jag.

Men för att känna hur det känns att inte matas med dåliga
nyheter hela tiden.

För en stund bara, liksom.

En vecka, två? 
Nyhetsvägra? Nyhetsfasta?
Sticka huvudet i sanden för en stund bara?



Inga kommentarer: