DENNA LILLA VÄRLD...



...igår kväll satt jag och skrev på ett blogginlägg om hur underligt tudelad jag
blivit för världen, min lilla värld, och
mina skriverier här på bloggen.

Det ena är så stort och omvälvande, frustrerande och oroväckande faktiskt.
Och det andra är så enkelt och litet.
Gissa vilket är vilket...?

Känns lite fånigt att skriva om hyacinter och så när
man samtidigt matas med bilder från Aleppo, hör vilka galenpannor 
Trump väljer till sina närmaste medarbetare, vilken attityd
han besitter. Och här hemma? Vår regering då?
Allt det där med att dra åt det för oss finlandssvenskar genom minskad
service och annat sådant. Har statsministern verkligen försökt 
inskränka yttrandefriheten i pressen?

Och ändå är det ju sådant som jag inte kan göra ett endaste barr åt.

Jag kanske bara är trött? 
Då blir jag lättare känslig för sådant där som händer ute i världen.
Vilket ju åtminstone berättar att jag inte blivit helt avtrubbad än.
Kanske det är just därför som min blogg, för mig, 
blir viktig genom att vara den 
där lite banala kanalen att gå in i en stund?
Min lilla värld, där allt är just så fint jag vill att det skall vara.
Det är en värld på riktigt, bara lite smalt berättad. 

*

Nu är det morgon, och jag har precis stigit upp. Det är ännu skymning ute. 
I och för sig så är det så hela dagarna nu, men också klockan visar på skymning.
Jag är ledig idag, skall inte åka någonstans. Inte någonstans alls faktiskt.
Till och med maten kommer att komma hem till dörren ikväll.
Testar på en matkasse-hem.

Jag skall städa idag, vet ni.
Riktigt skurstäda. 

Det skall bli skönt att få kavla upp ärmarna och riktigt sätta igång.
Men än får jag sitta här ett tag och skriva.
Först kom katten och höll mig sällskap ett tag, sedan
hunden. Människorna i huset sover än.

Bara jag är vaken.