JULGRANARS VÄSEN...



I snart tre sekel har det sålts julgranar här på gården.
I tidernas begynnelse var det nog min svärfar som var först ut, sedan 
gubben min i många år, efter det kom hans kusins pojke, 
sedan systersonen, sen var det dags för 
min grabb att ta över och nu är vi där.

De här är odlade granar som kapas precis dagen innan 
de dyker upp till försäljning - vilket säkert är en orsak till att
människor återkommer till oss år efter år för att köpa sin julgran.

Den är garanterat nyfälld och färsk.



Ja, just det  - stans finaste julgransförsäljare, vet jag! 
Med stans finaste julgranar.

Men alla gånger går det ju inte helt som man tänkt sig...

När han, grabben, skulle lasta av sina granar så hände det sig att den 
översta, en riktigt fin och lång och (dyr) och tät och fin, sa jag fin redan?? jahajaha...
Men alltså en ovannämnd fin gran gled ner från lasset och landade rakt på huvudet.
Eller kanske det heter toppen? 
Bröt nacken sin, och blev en vacker gran...invalid, kunde man kanske säga?

Mycket fin i barren och grenarna - men topless, bokstavligen - och följaktligen osäljbar.

Lite som det där ordspråket om skomakarens barn som går utan skor
så blir det hos oss att julgransförsäljarens familj har en annorlunda gran i år...



Onekligen ser den lite...annorlunda...ut.

Men det som ju ändå är det viktigaste; den både doftar
och lyser lika fint som vilken "perfekt" gran som helst.

Och så här är det i år.

En lite olycksfallsbenägen gran fick komma till att lysa i helgen
trots allt. Inget gran-liv har varit förgäves om man tänker så :).

Hu...när jag skriver så, blir det plötsligt lite synd om alla julgranar......


Men här är den nu.
Pyntad, doftande, lysande och halv som gran,
men hel som JULgran! 

*

Nästa år blir det säkert så att även denna granbussines-go-on-line
och det blir möjligt att beställa granar via nätet.
De mest traditionella grejer smyger ju sig in där.

*

Och på tal om det! 

Jag har i år beställt så gått som all julmat på nätet.
Det levereras hem till mig nästa onsdagskväll.

L Y X de L Y X

Bara att slippa trängas i överfulla megastoramatbutikshelveten 
är julklapp nog för mig! 

Vilket ger mig tid, nerver och ro att ta mig till de där små
specialbutikerna för att handla det där lilla extra.
Jag talar om riktigt blombutiker, riktiga bageriet och så.
Riktiga små butiker som jag så gärna vill understöda.

På nätet klickar jag hem alla dessa vardagliga saker som tar sådan 
tid att släpa hem själv att när det är gjort så vill man inte se en butik mer
på länge, länge.

Jag har nog blivit en nätmatbutikare.

Visst tar det tid att klicka hem sina varor på datorn också.
Bara det att jag kan göra det hemifrån soffan medan jag 
myser i julgranens sken och samtidigt bläddrar bland alla julrecept i böcker 
och tidningar - och på nätet.

Sedan kan jag göra något skojigare av den tiden som jag 
annars skulle sätta på att svettas i matbutikerna.

Ja, vet ni...det här är fina grejer.

Och vi är ett steg närmare....JUL! 



Inga kommentarer: