VÄDRET...


...det bor nog en sådan där liten katastrof-väder-älskare i mig.
Som någonstans djupt inom mig förtjust gnuggar händerna när
väderlekstjejen med illa dold glädje (hon måste vara en sån som jag)
meddelar att i morgon kommer det minsann att regna lika mycket 
under ett dygn som vanligvis under en hel månad.

Ja, men ni vet?
Visst kittlar det lite extra när man kan vädra lite lagom oväder 
väntande där bakom horisonten, eller hur?

Jag har liksom med tanke på det samlat åt mig lite trevliga
inomhussysslor så jag riktigt kan krypa upp i soffan och sitta och 
planera och rita och skissa och fundera och tänka på medan
regnet knapprar mot takpannorna och regndroppar rinner ner längs
fönsterrutan. Och sådant underbart sommarväder som vi haft 
länge nu, så kan man liksom med gott samvete välkomna lite mycket regn.

På stugan väntar mina plantor törstigt på silvret från himlen.
Jag vet det fast jag inte är där. 
Hade det inte utlovats regn idag så hade jag blivit tvungen
att hitta på något som skulle involverat snälla men kanske lite 
motvilliga sommargrannar.
Så på det sättet är regnet också väldans välkommet.

Och nu, nu skall jag koka mig kaffe en kanna eller så,
krypa upp i soffhörnet med böcker och dator och skissblock och
så skall en pergola födas på papper.
Nästa vecka kommer snickaren och då skall den biten helst 
vara klar, så jag slipper stå där och vispa runt med händerna och
möta något frågande blickar från hantverkarna.

Allt blir så mycket enklare när det finns bilder och en ritning att presentera.

Och så är det ju ESC-kväll minsann.
Aj, att det kommer att vara en bra dag det här idag! 

*

Nu börjar de första regndropparna falla utanför fönstret, himlen
har mörknat så jag behöver snart tända lampan fast det är mitt på dagen.
I trädgården har väderleksblommorna dragit ihop sina kronblad,
så där som de gör i väntan på regnet.

Kurr! 


Inga kommentarer: