DET SKÖNA GRÖNA...


...det är nästan lite banalt hur man kan bygga upp en sådan längtan 
efter det gröna under månader av vinter.

Men det här, hör ni, är en längtan längre än så! 
Äntligen, äntligen har jag hittat en plats där jag kan plantera flera
av mina absoluta favoritväxter.

Och en av dem är hasselört 
(Asarum europaeum)
Jag har länge, länge gillat denna lilla anspråkslösa
perenn alldeles speciellt bra, men har faktiskt aldrig hittat
en plats i någon av mina tidigare trädgårdar åt den.
Men nu när jag kavlat ärmarna och äntligen tänkt göra något åt och med
de moss- och gräsbevuxna bergsskrevorna här på udden, 
då plötsligt finns det en plats för denna
lilla sparsmakade snygging.








Så har ju några andra favoriter också krupit fram och hittat sin plats lite här och där.
det är så härligt med våren, när allt som vilat i sin vintervila kryper fram.
Nya växter, och övervintrade växter.
Trädgårdsmöbler som dammas av, trädgårdsredskap som plockas fram.

Varje år är det samma enkla, men helt underbara njutning.

*

Och så det där med att plötsligt hitta en plats för en 
favoritväxt i sin egen 'trädgård' ute i skärgården

Det är lite lycka det! 

Inga kommentarer: