I VÄNTAN PÅ RINNANDE VATTEN...

...så är läget fortfarande här ute i stugan på udden.
Nästa vecka skulle den efterlängtade rörmokaren dyka upp! 
Men tills det är det att spara på vattnet som man burit.
Jag delar ju mitt hitburna dricksvatten med växterna som minsann 
också behöver sin beskärda del vatten nu när det är så varmt. 
Så jag badar...i havet. Ja.

Det är i n t e varmt. Alls! 
Inte på något plan och inte speciellt skönt hur man än försöker tänka till.

Men efter att jag kärrat grus och grävt i betonghård mark 
och haft mig så är det ändå skönt att 
få tvätta av sig. 
Att solen skiner och havet nästan ligger stilla och nätt gör det lite mer...
...eller för att vara ärlig lite mindre, motbjudande! 

Och så finns det en liten grej till som möjligen kan "lyxa" till det en aning.

Och det är skärgårdstvål! 





På lördagen var jag i Ingå en sväng och råkade på det här. 
Nu är det så att jag ju slitit Ålands klippor under mina uppväxtsomrar och då minns jag 
att vi alltid hade en tvål som doftade tång och som löddrade så fint också i saltvatten.
Ingen aning längre vilken tvål det var! 
Det är knappast samma tvålleverantör, men åååh, bara att dofta på den här tvålen skickade mig i 
raketfart tillbaka till mina barndomssomrar.

Jag hade så tänkt hinna fixa en egen "havstvål" här under våren. Alltså en tvål som 
man med gott samvete kan ta med sig ut i havet, men jag har inte helt enkelt fått till det.

Men så hittar jag färdig tång-tvål som en lite extra bonus.

Tvålen är helt ekologisk och doftar så
där precis lagom lite, men ändå friskt och gott!
Doftar skärgård nog för att få mig lite nostalgisk.
Lyckad produkt - helt klart! 




Och korken ja, den är ju till för att hålla tvålen flytande förstås.
Och så kan man hänga upp den för att torka.

Har ju nu testat den i havsviken där vattnet är...kakakakakakakakalllt än,
och tvagningen minsann snabbt överstånden, men jag tror
absolut det här blir en favorit i sommar här ute på udden! 

(och ja, alltså...det här är inte reklam utan bara för att jag tycker att den här
tvålen verkade på riktigt bra!) 

Och så doftar den som somrar skall dofta! 


Och jag hittade den 
om  någon undrar.

*

Och visst går det att tvätta sig i havet en solig maj-dag,
men onekligen kommer jag att uppskatta det rinnande (och varma)
vattnet när det väl är igång igen...




Inga kommentarer: