MIN FRANSKA SOPPA...

...det finns få saker som jag gillar så starkt med att 
det börjar knäppa av köld därute i husknutarna som det
att då, senast då, är det dags för en hemlagad
fransk löksoppa. 
Den som jag är redo att pikilite dö för.

Här kommer det. Receptet.

Ett knappt kilo lök.
En nätpåse från butiken brukar vara ett halv kilo 
- och så ett par lökar till. 
För fyra personer då.
Är man två så räcker den där påsen galant.

Vitlök
Eftersom jag älskar vitlök så brukar jag dra till med
tre eller fyra klyftor. 

Smör, ett par msk

Vetemjöl, en msk eller ca hälften av smörmängden.

Lite torrt vitt vin, ett glas eller så.
Lite med filosofin; 
ett glas till kocken, ett glas i soppan 
och resten till middagen.

1-1 1/2 l buljong
Ett par lagerblad
torkad timjan 
eller annan torkad ört. 
Pizzatopping går galant i nödfall

Salt och peppar

Skala och skiva löken och vitlöken.
Fräs lökarna i smöret så det får lite färg
och blir så där mjuk och fin.
Strö över vetemjölet 
och häll över vinet och buljongen.
Lägg i lagerblad och timjan.
Låt soppan koka i tre kvart.
Det blir så mycket bättre då! 

Smaka av med salt och peppar.

Rosta ett par goda brödskivor.
Värm ugnen till 225 grader.

Häll upp soppan i portionsformar som tål ugn, 
lägg brödet i och strö på riven ost.
Min favorit är guyéreost, men man tar vad man har.

In med soppskolorna i ugnen för gratinering till osten
fått lite färg. 5 minuter brukar räcka - beroende på ugn.

Och det här är..såååå...sååå...gott! 

*

Och i år skall jag jobba hårt på att försöka få en receptflik 
här på bloggen.
Babblar ju så mycket annat här så inte ens jag själv hittar mina
bästa recept längre.

Upp på to-do-listan åker det.
En recept-flik.
Eller så blir det en egen blogg för mat.
Få se, få se...

*

Mera kalla vinterdagar åt folket så vi får njuta mer löksoppa! 





Inga kommentarer: