SMÅ VISIONER....





Ja, jag håller på med att försöka hitta den rätta stämningen
i boendet. Så inte större visioner än så här hos mig idag.
Någon må tycka att det är ytligt och banalt.
Och det kanske är så, men för egen del kan jag 
bara säga att jag skulle ha svårt att klara mig utan den
där skönheten i vardagen.
Jag kan inte ens välja bort det om jag så skulle vilja.
Att hitta skönhet i sin näromgivningen (läs i hemmet) 
är för mig lika viktigt som att ha åsikter om politik, 
att värna om naturen, och att ta hand om sin kropp 
genom att motionera
och äta vettigt. 

Så simpelt är det.

Vardagsskönhet är rysligt viktigt 
och förmodligen underskattat i vårt välmående idag, 
då tempot skruvats upp så till den grad att vi kanske
inte har tid och möjlighet att andas och vara i vår
tids vardags skönhet. 

Kan inte låta bli att tänka på Ellen Key, en av mina inspiratörer och förebilder från
historiens djupa lager, som man skrivit om som så:

Ellen Key hade även idéer om hemmets betydelse och var övertygad om att skönhet kunde förändra och förädla människan. I hennes ögon fanns det med andra ord ett samband mellan det yttre och det inre, en vacker miljö kunde göra folk till bättre och lyckligare människor: man arbetar bättre, mår bättre, blir vänligare och gladare om man i sitt hem möter vackra former och färger på de saker man omger sig med. Lika betydelsefullt är författarens sociala och demokratiska patos: skönhet är något alla ska ha rätt till.


Och någonstans djupt inne i min själ tror jag att 
vi fortfarande är där.
På samma linje.

Vi människor utvecklas så stilla inombords och våra värderingar
och känslor har en tendens att förnyas rätt segt.
Och med tanke på det så tror jag inte att Ellens tankar är
så förlegade som man kunde tro.

*

När jag flyttade gjorde jag av med en massa böcker.
En av de böcker jag inte kunde ge vidare var just Ellen Keys bok:
Skönhet för alla.

För det är så viktigt! 
Viktigare än man anar.

Skönhet + för alla = viktigt




Inga kommentarer: