ISKALLT, ISBLÅTT...

...och allt är egentligen frågan om attityd.
Att det är riktigt rejält kallt på dessa breddgrader någon gång per vinter
är väl ändå mer en regel än undantag?

Och så kan man ju faktiskt passa på och njuta lite av det där 
riktigt kalla! 

Så jag och lillungen lekte lite kemister här en dag och 
blandade ihop lite olika mix av såpbubblevatten
för att testa vilken som funkade bäst i kyla.

Jag tycker isande kall kyla är ruskigt fint! 
På sina ställen.
Hundarna går knappt ut alls och katten går inte ut alls.
Fönstren har isrosor och till charmen av gamla hus är att 
de inte är de mest täta i världen (tack och lov). 
Det är friska 14 grader på morgonen i sovrummet, men åh,
vad gott man sover.
Och så är ju sockor uppfunna - om man skulle känna att det är
lite svalt på golven. 

Men nu slirar jag på vad jag skulle skriva om.
Såpbubblor.

Grabben blåste bubblor och jag låg i snön och fotade.

Den bästa blandningen när det gäller hållbarhet i bubblorna
var inte den samma som den som frös finast.

Vi får nog jobba på det här ännu lite...

Den sega blandningen med hållbara bubblor
gjordes på 

1 del diskmedel
1 del glyserol
1 1/2 del vatten
ca 1/2 tsk pudersocker.

Däremot fick vi de vackraste isrosorna i bubblorna då det fanns mer vatten med.
Å andra sidan så höll de inte kraschen med ens den mjukaste snö.
Men snygga frys-fenomen fick vi till i alla fall.

En riktigt skoj sysselsättning där ute när det är lite
för kallt att ta hundarna på promenad.
För kallt för en massa andra utomhussysslor.

Men en kvart eller två med bubbelblåsning - helt lagom!


Och jag undrar om inte såpbubblor faktiskt är ännu finare på vintern
än annars. 

De är liksom lite mer klara.


Eller så är det bara så att det inte finns så mycket mer som tävlar
om uppmärksamheten en sådan här krispig dag.

*

Och jo...det är lönt att ta den där lilla extra rundan via apoteket 
och köpa hem lite glycerol för hållbarheten i bubblet.

Nästan så jag tycker att det är lite synd att den där tuffa kölden verkar 
vara förbi för denna gång.

Men det lär komma mer - på dessa breddgrader.



Inga kommentarer: