MÅNDAG JA...

...sedan jag sade tack och adjö och stängde dörren 
till min numera förra arbetsplats så har det varit snudd på lite festligheter 
hela tiden. 
Lite nyår, och så lite ost-och-vin-kväll hos barndomskompis, 
på det lite trettondagshelg och så tog man själv  
och fyllde 50 mellan varven och så var det ett veckoslut på det.
Igen.

Det är så att en börja längta efter vardag och helt vanliga ting.

Jo...jag är just så programmerad.
Jag gillar faktiskt vardagen rätt så skarpt.

Lillungen håller kanske inte helt med.
Som de flesta tonåringar så har han svängt på dygnet under jullovet 
och nu skorrar det lite obehagligt i dygnsrytmskuggarna när det skall svängas
tillbaka till vardags-mode igen.

Själv tycker jag att det är skönt med lite mer ordnade rutiner.
På något sätt.

Och så när nu vardagen kör igång så blir det lite mer vardag på 
matbordet också.
Och vet ni vad - jag kan tycka att också det är lite skönt.
Att duka enkelt, äta enkelt, men gärna nog både gott och välgjort...

Håller på och tömmer frysen så idag rök den sista egna spenaten
 och blev till en riktigt god soppa.

Vardagsmat. Som. Bäst.

Och så hände det - i år igen.

När vardagen är här och de sista barren från julgranen 
(som jag inte ens hade i år)
är uppsopade så går jag ingång på längtan efter att få odla igen.

Den sista amaryllisen har inte slagit ut ordentligt när jag redan
bläddrar i frökataloger. Planerar nya odlingslådor 
och örtkrukor ja,...oj...oj...oj...

Plockar fram myrtenträden 
(nå, träd och träd...men ni vet, de har stam i alla fall)
Ser att de klämt fram några nya löv i sin tillvaro i (jul)exil.

Och blir helt vårfjomsig.
Väntar samtidigt på snöstormen som utlovats skall komma
gastande och bädda in allt  och alla i vitt snöpuder.

Jag är lite tudelad till allt detta.
På samma sätt som jag kan vara tudelat till 
måndagar. Och till att helger tar slut.

Jag vill vara i vintern, njuta av snön, men mentalt längtar jag till våren.
Jag vill vara i veckosluten men väntar (numera) lite, lite på måndag.
Jag vill vara i helgens glitter, men kan sakna vardagens sköna lunk.


Så på det sättet är det skönt med måndag. Som idag.

En måndag då jag fick de flesta av husets datorer,
bärbara dito,  diverse ipads och telefoner att samtala och
samarbeta med den nya printer/skanner/kopieringsmaskinen.

Säger hon som tidigare kunde ringa en IT-avdelning och 
gråta eller hojta eller svära beroende på, men nu
får fixa det själv.

Så länge allt funkar kan en ju vara bara nöjd! 

Nöjd med måndag, nöjd med januari, nöjd med vinter.

Och med en pikipikiliten längtan efter...vår.


1 kommentar:

himmelstäppan på smultronbacken sa...

Jag längtar ganska mycket efter våren, har redan inhandlat fröer så det står härliga till!
Vintern är väl bra på sitt sätt, jag tror nog att kylan behövs (om inte annat så hoppas jag att både fästingar, älgflugor och mördarsniglar decimeras om det är riktigt kallt) och kommer sedan snön så blir ju dagen lite ljusare också. Men kallt är det och själv känner jag mig ganska trög och svårstartad ibland!
Stort grattis till dig som fyllt 50 - skönt att ha det gjort, nu blir man bara yngre och yngre...

Må så gott hälsar Åsa