LITE, LITE VARMARE...

...för stunden i alla fall. Inte mycket men så det 
känns lite mer humanare att vara där ute. 
Tycker hundarna i alla fall.

Vi människor kan ju klä på oss det ena plagget efter det andra.
Endel kläder mer "tekniska" än ändra och kylan kan stängas ute.

Själv klarar jag mig rätt långt med tråk-ylle och vindtätt ytterst.
Och hundarna har sin päls. Så på det sättet fryser inte de heller.
Men trampdynorna är deras akilleshäl.
Vid -14 grader, så där, går gränsen för min borderterriers tassar.

Och JackRusseln - ja han är en gammal man med glesnande hår lite
här och där, så för honom går behaglig köld vid...plus tre grader?
Fransman som han är av börd. Lite 'finare' sådär ni vet?


Men idag var det  ä n t l i g e n skönt vinterväder för lite
längre utomhusvistelse.

Och då körde vi en gammal goding.

"Leta torkade julskinksbitar i snö".

Det här har jag bjudit mina hundar på så länge jag haft hund.

Det som blivit över av julskinkan så har jag skurit i små, små bitar, torkat i ugn 
och frusit ner. Perfekta att ta fram om man tänkt skola någon unghund eller
just for fun som i mitt fall idag.

Att ta en näve torkade skinkkuber och slänga ut det i pudersnö och 
så får ett par hundar snusa fram till godbitarna.

Man kan inte ta miste på hur skoj det är, för svansarna går som små
propellrar på hundarna.

När det är så här kallt som vi haft det så blir det att aktivera dem
inomhus efter bästa förmåga, men att äntligen få komma ut...

...det är lycka det - för en var! 

Promenader i -20 grader och kallare är....vackert men ingen höjdare för hundarna precis! 


I trädgården finns det inte heller så där ruskigt mycket att "se".
Eller jo, det finns, men då behöver man krypa nära intill och verkligen se.

Som det är med så mycket...man behöver SE för att SE.

Veckoslutet ser ut att bjuda på helt olika sätt att 
vara i sin vinter.

Hoppas det inte blir för kallt att ta kameran med.
Det vet jag redan - hundarna får stanna inomhus.

Och katten...ja den ha knappt lämnat bastulaven sedan
hon insåg att där är varmare än i övriga huset.
Ibland mer, ibland mindre, men oftast varmast.



Inga kommentarer: