VÅRTECKEN ?

Här är jag IGEN...

Igår satt jag här och dillade om ett tema på inläggen, något med vårtecken...Det var nog min längtan efter trädgård som fick mina tankar in på de banorna.
Och så när jag seglar vidare i Blogglandia så hittar jag:
som har startat en "trädgårdstorsdagstema".
Så jag hakar på:)

Kanske det inte blir torsdagar riktigt alla gånger, men ett inlägg i veckan skall jag nog skriva om

TRÄDGÅRDSDRÖMMAR

Det är just denna årstid som trädgården är en dröm...

Jag har hunnit glömma alla ogräs och mjöldagg och rosrost och de där små gröna filurerna...åh, vad heter de nu??? Bladlöss, var det ju!

Jag kommer bara ihåg dofterna, blomknopparna,

känslan av att gå barfota i gräset,

lååånga kvällar i pergolan,

nattviolens bedövande doft,

nattsim...

Den här tiden på året är ingenting omöjligt, känns det som...

Jag är ivrig på att köpa hem pärlhyacinter såhärårs, min favoritblomma redan som barn...Jag brukar spara lökarna och gräva ner dem lite här och där i trädgården och plötsligt dyker de upp där under en buske...en solig varm vårdag...

Tills dess vi kommit så långt att jag får köra spaden ner i jorden får de stå på min kalla, frostiga veranda och vänta på att solen skall börja smälta snön och tina upp jorden.

Här på verandan står också mitt rosmarinträd, min afrikas blå lilja, mina buxbomsklot och ett och annat smått och gott och slumrar...

Men ett vårtecken, om än lite av den kyligare varianten skall jag bjuda på:

Istappar som gnistrar som diamanter i solen...

Takdropp,
redan ordet i sig är vackert tycker jag.

Tyvärr är vårat lilla hus konstruerat på det sättet att mycket av den snö som rasar ner från taket hamnar på vår trappa...Jo, jag vet att det finns snöhinder som man kan rigga upp på taket...men gissa om jag kommer ihåg det i sommar när det borde göras...nix! :D

Så igår och idag har jag då skottat snö och is från trappan både en och två och fem och åtta gånger känns det som. Och varje gång verkade det som det skulle vara minst ett lastbilslass som brakat ner på trappan min... Hur kan det rymmas så mycket snö på ett så litet hustak???

En av gångerna som jag var ute och skottade hade jag PRECIS lagt undan spaden, och hunnit in och fått av mig stövlarna när det brakade ner några kubikmeter snö - igen...
Inte undra på att man börjar längta efter
VÅREN !!!
Och jag känner på mig att den är snart här!
Nu skall ni ha en skön vecka...en vecka till sedan har vi sportlov här hos oss!
Kram på er!
M.

1 kommentar:

Home No.1 sa...

Hej M jag längtar också............just nu ligger jag däckad roligt va *NOT* kram A.