SVALARE TONER

...tillbaka till nutid och vinter.

Här kommer nu en bild på min dörr som Stora Starka Sonen och jag släpade upp från källaren för en tid sedan. Jag är fortfarande lite osäker på om jag vill ha en dörr stående i vardagsrummet "sådär bara", men eftersom det har visat sig att samtliga familjemedlemmar och deras vänner, grannar, alla, har fått en nästan kuslig förmåga att känna på sig något och försvinna som små vesslor nånstans så fort jag tänker tanken att jag kanske kunde tänka mig att återförpassa dörren ner till sin trygga mörka tillvaro i källaren...

Gubben brukar sitta här i soffhörnet och snegla lite oroligt uppåt mot dörren som om han skulle tvivla på att jag kan få en dörr att stå hur stadigt som helst smålutande sådär nonchalant mot väggen...Och lite spänning i livet piggar ju upp?! Inte sant?

Här sitter jag uppkrupen på kvällarna, så jag har nog lite spänning i livet jag med. Man vet ju inte hur bra hyllan där är fastsatt...hih. Joo, men det gör den ju! Väl?

Fastlagstisdag...fasta...Brukar ni fasta? För många (många,många) år sedan prövade jag, men det var inte riktigt min grej. Egentligen var det lättare än jag trodde, men nja...det var inte för mig! Så gick det många år och jag tänkte väl inte så mycket på dethär med fastetiden. Tills för kanske fem, sex år sedan. Då hörde jag en diskussion på radion om tanken bakom fastan. Man kan ju fasta på så många olika sätt!

Så de senaste åren har jag lite tänkt på mina val under fastan. Mer än annars alltså. Det kan vara att välja bort nåt i matväg, men det kan också vara så att man väljer bort något annat 'materiellt' för en tid. Inget shoppande under fastan? Välja bort en massa onödigt tv-tittande? Bloggandet? (nå...man behöver ju inte ÖVERDRIVA);)

Och jag har funnit att det är hemskt skönt! Genom att välja bort något för en tid så uppskattar jag det så mycket mer sen. Och isynnerhet passar dethär mitt ganska bekväma väsen. Det finns ett fastlaget datum då jag skall lite se över mina vanor...och så finns det också ett slutdatum...

Så nu skall jag lite smått fundera på vad årets fasta skall gå ut på.

Men innan jag går in för fastetiden med största beslutsamhet skall jag hugga tänderna i:

Kram på er!

3 kommentarer:

Home No.1 sa...

Jag har också ätit semlor i dag i plural!!!!
Vilka vackra bilder du skämmer bort oss med!
Kram Annica.

Nicole sa...

Oj så vackert ni har det! Det är nog bäst att behålla dörren där nu ett tag, annars kanske ingen ställer upp nästa gång du får en lysande inredningsidé...
Jo, det är tur att man kan fasta på olika sätt. Tur att man inte känner nåt tvång att inleda nån juice-diet nu, även om det minsann skulle vara bra för figruen...

annashusidingtuna sa...

Dörren ska naturligtvis inte förpassas till källaren igen....
Så fina bilder du visar idag.
Kram Anna