SMÅ KRYP


 Små kryp, de hör ju sommaren till. 

Känner inte speciellt bra till alla världens små sommarkryp som 
kravlar omkring i naturen, men ibland träffar man på någon
man känner igen. 

 I går när jag vattnade mina fick jag syn på den här lilla krabaten. 
Eller, för att vara ärlig, så "sig jag den först när jag kollade in fotona
i datorn. Och det är inte första gången den lyckats lura mitt öga
genom att se ut som om den inte alls fanns där på blomman. 

Det är nämligen en blomkrabbspindel och det är då en intressant filur, tycker jag. 

Först av allt så kan den byta färg beroende på vilken blomma den valt att 
jaga sina byten på. Förr trodde man att den bytte färg, som en kameleont. 
för att inte synas för de som skall bli fångade, men det lär inte stämma. 
Den kan nappa sitt byte även om den inte hunnit byta färg.
Att byta färg tar nämligen sin lilla tid - upp till 24 timmar.
Så om man ser en grönfärgad blomkrabbspindel på en vit eller rosa 
blomma så har den bara inte ännu hunnit byta färg. 

Man har också tänkt att färgbytet skulle skydda den från att bli uppäten av fåglar, 
men det skall inte heller stämma helt. Sitter spindeln bara stilla så kan inte en
fågel upptäcka en spindel på en blomma. Men rör den på sig så blir risken direkt
stor för att bli fågelmat. Gäller att ha is i magen om man är en spindel med andra ord. 

Så man vet inte riktigt med säkerhet varför den byter färg, men lite häftigt är det ju! 

Blomkrabbspindel har det där med krabb i sitt artnamn för att den faktiskt 
kan röra sig i sidled - precis som en krabba. Och visst har den något krabb-likt 
över sitt väsen. När man förstorar upp bilden så kan jag tycka att den 
mest liknar en seriefigur! 

Den ser ju inte så farlig ut. 
Och inte är den ju heller farlig för oss, men faktum är att dess gift är 
såpass pepprigt att den galant kan ta livet av insekter som är betydligt
större än den själv. Så helt harmlös är den inte om man råkar vara en insekt. 


Inga kommentarer: