SOMMARREGN



Det doftar svagt av luktärterna som jag plockat in och har på 
bordet på verandan. Doften av dem blandar sig med doften av ett stilla
sommarregn. Åskfronten som dragit in över landet från öster har inte
riktigt nått ända fram till Finlands sydspets där denna lilla udde ligger. 
Vi fick bara lite regn.


Men det är välkommet! Regnet. 
Med en nyanlagd trädgård är varje regnskur välkommen!
Endast de få rosor jag planterat, de av gammal bondsort som doftar gudomligt, 
vill  inte riktigt tåla regn. Men det är som det är. 
I övrigt är de en tuff sort. Och det kommer nya knoppar som kommer att blomma och dofta. 
Skärgården bjuder på fler tuffa förhållanden än lite sommarregn. 
Som igår när det drog en lätt sommarstorm förbi och min
japanska lönn, som jag har i kruka, nästan vände ut och in på sig där
den stod i vindhålet mellan husen. Innan de riktigt tuffa sensommar- och höstvindarna
skall jag nog flytta den lite mer i lä. Om jag vill ha kvar något löv alls på den.
Stackaren. 


 Men regndagar är sköna! De med. 
Sitter och delar spellistor med lillungen som 
har ett nyväckt intresse för klassisk musik. 
Eller jag kanske anade att en dag skulle han upptäcka det då han 
motvilligt för något år sedan  följde med mig på en opera i Nyslott. 
Mycket långa tänder visades innan men ändå var han den 
som först ställde sig upp och applåderade. 
Inte för att det var slut (hahaha) utan för att han ärligt gillade det. 
Trots lite taggig tonårsattityd där innan. Ingen var mer förvånad än han själv den gången. 
I våras överraskade han mig med att meddela att han just sett 
Svansjön av Tjajkovskij på Operan i Helsingfors - bara för att han 
just den dagen inte hade bättre för sig. 
Inget han bokat månader i förtid, alltså. 

Vi är alltså ingen speciellt musikalisk familj, men jag har alltid tänkt att 
all musik skall ges möjlighet att upptäckas. Alltså tillfällen till att möta 
olika sorters musik (och kultur också i övrigt) är så viktigt att delge sina barn. 
Och sig själv. 

Aldrig för sent att upptäcka nya saker i livet. 

Inga kommentarer: