KRYP


 Liten och stor. 

På grund av en gammal ryggskada som den här sommaren igen gjort sig påmind
(med besked dessutom)
har mitt fotograferande och övrig aktivitet begränsats till näst intill ett minimum. 

Galet slött är det! Och sjutton vad man plötsligt uppskattar hälsa
när en skogspromenad till kantarell-stället 500 m bort blir en utmaning
i både uthållighet och smärttolerans. 

Men för att det nu inte helt skall samlas damm på kameran så har jag 
roat mig med att fota kryp.

Den lilla (till höger) är en fjädermygga. Mycket vanlig, alltså MYCKET vanlig och ändå
har jag aldrig riktigt "sett" på en fjädermygga. Den här filuren är liten, hade den suttit på min 
lillfingernagel hade den fått plats på halva nageln, så liten var den. 
Men så snygg med sina fjäderantenn - vilket säger att detta är en vuxen hanne. 
Bara hos oss lär det finnas runt 500 olika arter fjädermyggor men
om man tar med hela världen så lär artantalet vara över 10 000. 
Krävs mikroskop till att artbestämma, så mycket vanlig. 
Och ändå har jag aldrig "sett" en fjädermygga i närbild. 
Sådant gör fotointresset med en. 

Den andra (till vänster) är en riktig bjässe! 
Torde vara en brun mosaikslända men skall kolla upp det. 
Den är alltså 8 cm lång och har en vingbredd på knappa 10 cm, 
så jämfört med det där andra krypet som var knappt 8 mm långt så 
är det här en gigant! 

Lika på sitt sätt men ändå så totalt olika. 

Inga kommentarer: