SOMMARTILLVARO OCH TEKNIK


 När det gäller teknik så är jag absolut ingen teknikfreak, 
men jag ogillar inte heller teknik direkt.
Kanske mer att jag ogillar när det inte fungerar eller är bara dåligt. 
Men det är väl inte så många som går i gång med glädjetjut
när något inte funkar? Finns det sådana ens? 

Jag har nu flyttat ut jobbet till stugan och skall förhoppningsvis  jobba härifrån 
i alla fall i några veckor framöver. 
Det har gjort att jag uppdaterat kontoret
lite för det finns inget värre än dålig 
teknik som inte fungerar när man skall jobba. 

Hör inte till dem som måste uppdatera min teknik stup i kvarten, är den 
bra och funkar till det jag behöver den till så är allt väl. 
Och alltid är inte det dyra det bästa. Bara att det är så svårt att hitta de där 
riktigt prisvärda grejerna. Tänkte tipsa om en sådan om någon läsare 
behöver en printer till sitt hemmakontor men inte vill punga
ut med någon större peng. 

Hösten 2020 köpte jag en Canon TS3350 printer till stugan för 39 €. 
Jag hade inte stora förhoppningar på den, men behövde en för sporadiska
utskrifter och trodde inte den skulle hålla ihop i fukten från havet och 
vinterns kyla mer än en kort tid. 
Vi talar ändå om frost och djupfrysning för vi har inte ens
grundvärme på i vår stuga. Tänkte om den klarar den hösten så är det bra! 
Då visste vi ju inget om hur länge distansarbete skulle pågå ens. 
Hur som helst så kom det sig att jag efter den där stormnatten i september 2020
inte jobbade så länge i ett kör från stugan att jag behövde printern, 
och den blev instuvad i ett skåp. Det var då min brors hälsa 
kollapsade totalt och jag blev hans närvårdare nästan på heltid. 
Där har den stått sedan dess. Printern. 
Om stormen kan man läsa HÄR
*
Nu, nästan två år senare, plockade jag fram den - och döm om
min förvåning när den snällt satte igång och printade. Inte ens
bläckpatronerna bytte jag ut! Att den låter som om den 
skulle gå sönder i atomer närsomhelst kan jag leva med. 
Och att den inte är den snabbaste i byn går också an. 
Det gjorde den redan som ny, så det är inget tidens tand åstadkommit. 
Så tyst och snabb är den inte - men prisvärd. 
Det kan man lugnt påstå att den är för den 
som behöver en printer bara nu och då. 


I vanliga fall brukar jag vara rätt medveten om kvalitet när jag köper
teknik. Det är ändå rätt sällan billigt är bra (förutom i exempel ovan). 
Min padda, insåg jag häromdagen, har snart sju år på nacken och 
då använder jag den så gott som dagligen. 
Funkar perfekt! 

Och som högtalare har jag en Harman/Kardon Citation 200 som har ett väldans
behagligt ljud. Och så är den behändig att bara plocka med
sig om man vill lyssna på nåt på bryggan eller i trädgården. 
Eller i mitt nya sommarkontor! Behändig och bra. 
*
Vad nu sen laxsmörgåsen har med teknik å göra? 
Ja, det kan man fundera över, men faktum är att min äldre
grabb är en liten mästare på att liksom veta vilka smaker blir bra ihop.
Jag hör till de där kockarna som gärna har ett recept 
att utgå ifrån i alla fall.  

Så löjligt glad att han velat hänga här på stugan en sommarvecka till! 
Det kanske också är en slags teknik att få smaker att gifta sig med varann. 
Här var det en enkel förrätts-smörgås av rustikt bröd och så lite pepparrot
och majonäs, sommarlök och kryddgurka (!). Ovanpå det lime- och ingefäramarinerad
lax och på toppen gammeldags inlagd gurka. 
Överraskande bra combo det där med två olika sorters gurkor. 
Det blir nog så att jag stjäl hans idé inför tjejkvällen om ett par veckor. 



Inga kommentarer: