MIN LILLA TRÄDGÅRD I SKOGEN


Under årens lopp har jag haft ett antal trädgårdar att anlägga,
och halvfärdiga och färdiga att ta hand om. 
När jag flyttade in i lägenhet för ett år sedan var det med en viss
lättnad. Och jag funderade ett bra tag om jag skulle kavla
ärmarna och anlägga en trädgårdsplätt vid stugan. 
Många varnade över att hjortarna ändå kommer att äta upp allt.
Inte så motiverande precis. 

Men jag vill ta mig an utmaningen. 
Att skapa en trädgård som var lättskött, passade in i skärgården 
med skogen som granne - och helst inte lockade hjortar alltför mycket. 

Ett tips om man har hjortar som kommer på besök är medlet Trico Garden. 
Det bara fungerar. Men man kan ju inte spraya en stor trädgård, men 
här med ett par rejäla rabatter och en del krukor så funkar det bra. 
Det tar dryga fem minuter för mig att spraya på medlet. 
Att det fungerar kan jag nog våga garantera. 
Tidigare på sommaren så hade jag sprayat alla rabatter, men 
använder inte ämnet på något som vi skall äta.
Det jag odlar i odlingslådorna har ett nät över sig, men mina potatis-
plantor som jag har i stora hinkar stod oskyddade. 
Och när jag kom tillbaka till stugan var all blast snaggad. 
Nå, det blir potatis det oaktat, men märkte att allt annat fått vara ifred. 
Lite hade hjortarna smakat på en häck av aronia, men tydligen smakar
medlet så apa så de hade bara rivit några blad här och där. 
Några vallmoknoppar hade de ätit - de hade ju inte hunnit få av
Trico Garden på sig då de utvecklat sig efter att jag sprayat växterna. 
Så ja, det fungerar! 
Men det gäller att spraya det dagar då det inte utlovats regn,
för medlet skall få torka på växterna för att ha bästa effekt. 

En annan sak som jag lagt märke till, även från tidigare år, är att mörka
bladväxter inte intresserar dem. Lämpligt då att jag tycker de är 
snygga och ger en lagom tyngd och tuffhet i en trädgård som 
kan bli lite för fladdrigt blommig ibland. 
Eller det är min åsikt i synnerhet gällande en trädgård som 
den här som omges av karghet. Passar med lite tuffare växter där. 

Mörkbladiga basilikan 'Yemenite' hör till måsten varje sommar. 
Bin och humlor älskar växten och den är så där lämpligt 
ruff och skir på samma gång. 
Den nästan svartbladiga bataten är riktigt häftig. Krukan kan jag flytta 
intill något mer blomfluffigt och få den där kontrasten som jag vill ha. 



I stort har jag mer bladväxter i trädgården än sådana med magnifik blomning. 
Har bla flera olika sorters bräken. En stor favorit är spetsbräken (på bilden till vänster) som 
är delvis vintergrön. Sådana växter är viktiga i trädgården, tänker jag. 
En bedårande fin liten bräken är svartbräken. Jag har den under sommaren i kruka, men till vintern 
gräver jag ner den i rabatten. 
En annan stor favorit som också delvis i alla fall är vintergrön är skugga-grönan. 
Varken de olika bräken-sorterna eller skugg-grönan verkar gillas av de där hjortarna. 

När jag har planerat trädgården så har bladen varit mer i fokus än blomningen, som sagt. 
Vad jag också satt lite extra tankearbete på vid planeringen är höstfärger. 
Jag är ju en höstmänniska och formligen älskar när trädgården exploderar i murrigt granna
höstfärger. Och till det passar också de där mörkbladig växterna bra in. 
En trädgård utan vildvin är ingen trädgård. Basta! ;)



När jag påbörjade detta skogsträdgårsdprojekt och 
siktade in mig på utseendemässigt mer anspråkslösa växter då jag besökte 
handelsträdgårdar insåg jag vilka intressanta lite udda växter man
kunde hitta i de där lite bortglömda hörnen. 
Det är ju så att de flesta vill ha pråliga pioner och storblommiga klematis
och de växterna finns där på bästa försäljningsplatsen. 
En spretig brunklematis är liksom inte den mest säljande. 
Men en helt bedårande växt i en skogsträdgård. 
Nu håller den första lilla klockan att slå ut. 
Knoppen ser utt som ett lurvigt litet russin. 

Sedan är jag ju ändå inte helt immun mot trendväxter heller. 
Och visst har en japansk lönn hittat till min terrass också. 
Den har ju den rätta färgen på bladverket. Ganska tjusig mot de blommande
växter jag har. Av vilka de allra flesta går i rosa toner. 

På bilden ovan syns också mitt bevattningssystem för krukor som jag använt i 
åratal. Blumat heter det och här är vattenkällan en stor damejeanne. Håller liv i mina 
krukor när jag inte kan vara där och vattna dem. 




För någon kan säkert mitt sparsmakade sätt att se på trädgårdens växter,
färger och former verka strikt och strängt. Men jag vill inte att trädgården 
skall sticka ut för mycket från den omgivande naturen. 

Jag har grovt valt bara några färger. Det är ganska skönt att ha ett snävt utval
att välja bland också. 
Mörka bladfärger hade vi redan. 
Vitt är aldrig fel, mörkt lila och rosa blomning. 
Och så har jag också med blågröna toner. 
De finns i hosta-blad, i kryp-enar och i lammöron. 
Och så den där vallmon 'Royal Wedding'. 
Den har allt. Enkel blomning i vitt med det där vackra lila i mitten. 
Bladen är så där silvergrågröna.
Och så har till och med fröställningen "rätt" färger där den står intill 
ett vinrött silverax och en silvergrågrön kryp-en. 
Är ingen vän av gult i blomning men tycker det är fint när blad gulnar på hösten,
så tänker en hel del på det också. Att växter är fina också på hösten. 

Hittade ett gammalt tråg på nätet i vintras och i den planterade jag kryp-
timjan som i alla fall denna sommar får växa där. 

I slutet av sommaren lägger jag ut den kompletta växtlistan. Men redan nu kan jag 
nämna lite om växter som inte riktigt gillat den här sommaren. 
Mycket lökar som jag satt förra hösten då rabatterna ännu var bara jungfrulig jord
ogillade vintern/våren och ingen tulpan orkade ta sig upp. Även övriga lök-
växters blomning var ytterst sparsam. Tex kom Allium-bollarnas blad nog upp, 
men inte en enda blomma. 

Satte på våren också lökar av Kroll-lilja, och de kom fint upp, men den heta 
period som kom just då de skulle blomma gjorde att de (trots bevattning) torkade
in. Kanske de kommer nästa år. Funderar på att flytta dem till ett mer skuggigt läge. 
Somrarna lär ju inte bli svalare precis...

Har några mörkbladiga (överraskande?) alunrot-plantor som också står aningen
för soligt för de har fått lite solbränd-skador på sina blad. När man
sitter där på vintern och ritar in sina växtplaner så minns man kanske inte alltid
hur solen skiner på den kommande planteringen. 
Den här rabatten mindes jag skulle vara mest i skugga, vilket den även
i och för sig är. Bara att de där allra hetaste middagstimmarna - då gassar solen 
på denna rabatt. Så får lova att tänka lite om där med vissa växter. 
Men 95 % av växterna verkar trivas och må gött. 

Oj, vad mycket trädgårdssnack det blev. 
Mycket babbel över liten trädgård liksom. 
Men så idag. 



 

Inga kommentarer: