I ÅR TEMA MÖRKT VINRÖTT



Jag skulle ju aldrig odla dahlior för jag trodde att 
jag fått nog av dahlior då jag var barn. Min mamma älskade
dahlior och odlade mängder av dem.  
Personligen fanns det inget mer onödigt
än att på höstkvällarna tassa ut för att hjälpa till att
täcka in dahliorna med bland annat gamla lakan för att
de inte skulle tas av nattfrosten. Och så plocka bort dem på
morgonen igen. Slöseri med tid och resurser - i synnerhet mina - 
tänkte mitt 12-åriga jag. 

Nu äntligen börjar jag lite inse vilken maffig blomma dahlian
faktiskt är. Lite pompös och stel, men jäklar vad den levererar. 

Alla mina rabatter är ju anlagda i år, så det är lite klent med perennernas
frodighet än. Och även om jag inte är riktigt inne på att ha ettåringar
i rabatterna så tänker jag att det ändå kan funka de där första åren då
man så förtvivlat gärna vill ha lite volym i rabatten. 
Där sitter en dahlia som ett smäck! 
 

I stort så har jag tänkt att stommen på trädgården skall vara 
riktigt neutral. Mest bladperenner och sådana med anspråkslös blomning. 
Det ger också spelrum för lekfullheten att ha olika färgtema
på blomningen från år till år. 
I år är det djupt vinrött och nästan svart som gäller. 
Är liksom rätt road av det här att måla med färger av blomningen. 

Nästa år kanske det blir orange? 

Höstmänniska som jag är så tänker jag automatiskt ändå på att 
blomningen skall passa ihop med höstfärgerna, så riktigt pastell-betonad trädgård
kommer jag nog aldrig att ha. Det skall gärna finnas lite tyngd i färgerna. 

Men luktärterna som jag har i år är en alldeles enkel vit (gåva av en 
polsk samarbetspartner) och så sorterna 'Streamers Chocolade' och 'Spring Sunshine Burgundy'
och 'Black Knight'. 

Vad dahlian är för sort - det får jag leta under busken om jag sparat lappen...

*

Snart får man börja leta bland nästa årets tulpanlökar och kanske det är
dags att börja fundera på färgtema för år 2023? 
Känns långt borta, men så fort som tiden numera går, så är den ju strax här! 
För visst har sommaren rusat iväg i år? Eller är det bara jag? 
Första augusti i dag och just var det ju första maj? 




Inga kommentarer: