FÖRE OCH EFTER


Det är väl alltid roligt att kolla in före- och efterbilder?
Jag gillar i alla fall det! Själv är jag bara så dålig på att komma ihåg
att knäppa de där förebilderna. 
Men för en gångs skull så kom jag ihåg det! För ganska exakt
ett år sedan då vi fällde tallen vid stugknuten och började bygga
det lilla annexet som skulle komma att bli en 
kombinerad gäststuga och distanskontor. 

Ovan ser du hur här såg ut innan. 


Och så här blev det ett år senare. Kojan är målad och har
fått sitt gröntak. Skogsbacken bakom kojan har blivit till en 
liten trädgård till nytta och lust. 
Gäststugan/kontoret har fönster och glasdörrar ut mot havet så
där jag står och tar bilden så har jag havet i ryggen. 
Härligt att sitta och jobba med den utsikten! 
Det är alltså en mycket enkel koja, och inte vinterbonad
men har nog värme så man kan vara där tidig vår till sen höst. 

Till vintern har jag som sagt planerat att mina 
övervintrande växter får flytta in där. 


Men än är det långt till vinter! 
Även om jag faktiskt idag kom på mig med att
fundera på var jag skall placera fågelmatningarna så
jag ser dem från mitt kontorsfönster. Det var kanske
den största tveksamheten jag hade med att flytta till 
lägenhet. Att inte kunna mata fåglarna. Men det kan jag ju här! 



Har en viss förkärlek till mesar och den mest kära av dem
är ju tofsmesen. Så glad jag blev idag när jag fick besök
av hela familjen Tofsmes som yrade runt i tallarna efter ätbart. 
De är bedårande små tomtar och extra glad är jag att de finns
och förökar sig här i vår skog för de vill helst bo i sk gammelskogar
med murkna träd för de vill inte riktigt bosätta sig i holkar, 
utan vill flytta in i gamla hackspettsbon eller andra håligheter. 
Rör sig ogärna över öppna ytor, vilket gör att kalhyggen 
kan ställa till det för den då det på vintern går så mycket energi
åt att flyga runt ett kalhygge, istället för att gena över. 

Men här finns en gammelskog att bo i. 
Extra glad över den lilla flockens nya medlemmar! 





 

Inga kommentarer: