BLACK IS THE NEW....BLACK


Säsongen att mata småfåglarna börjar onekligen vara på slutrakan,
även om det snöade idag. Den 29 april. 

Jag kanske nämnde här innan att jag länge varit på jakt efter en lite rejälare
fågelmatsgrej som både skulle rymma lite mer än ett par nävar frön
OCH dessutom vara snygg. 

Den här är ju som ett litet muminhus. Verkar vara av bra
kvalitet och rymmer ca 6 liter frön. Skönt att inte riktigt alla dagar behöva
gå ut och fylla på. 

Jag beställde min från wildlifegarden i Sverige, men såg senare att den också
finns här i Finland hos Hyötökasviyhdistys

Men jag lovar - det tog ett tag innan jag hittade en som är både rymlig och fin...


Rymliga fågelmatningsfunderingar finns det nog att få. 
Men det är inget jag tycker att är fint att hänga i trädgården. 
Inte synligt i alla fall! 

Kan inte hjälpa att jag undrar hur den som designat den här tänkte när man 
valde den mest fula och mest illgröna färg som finns på hela jorden? 
Det var med lååååååånga tänder jag köpte hem den här i vintras för jag
bara måste hitta något lite större till fåglarna och den här är praktisk! 
Rymmer mer än tio liter frön - men herre-du-min så ful den är.

Även om jag älskar att titta på fåglarna som flyger till sin
matplats så hamnade den här långt in bland buskar och bakom utebastun 
så jag skulle slippa se den.

Jo, jag vet - jag är något av en estet och då blir det svårt.



Men så kom det sig att min ampel som hängt i pergolan började flaga i färgen och 
eftersom jag i vår skaffat ett par riktigt stora krukor som är svarta så 
fick jag idéen att sprutmåla ampeln. 
Black is the new black, liksom.

Och när jag ändå var i farten så fick sig fågelmatsautomaten ett matt-svart utseende 
på bara några minuter. Undvek att spraya just där fröna kommer att ligga, 
inte för att jag vet om det nu skulle spela så stor roll, men just in case. 
Det syns knappt, men då finns ingen risk heller att fåglarna skall få i sin
något olämpligt om färgen skulle flaga. 

Kanske lite överförsiktigt, men varför inte? 


Det andra som fick sig en ny yta med målning var dessa enkla men så fina
(från början svarta) krukfat som jag köpte för något år sedan på Zetas i Stockholm.
Zetas är orsaken varför jag tycker jag måste ha hushållets största bil med då 
jag åker över till Stockholm. Det är inte så att jag skulle lyckas komma tomhänt ut ur 
den butiken även om jag i mångt och mycket minimerat min konsumtion. 
Men trädgård och växter...där går min smärtgräns att minimera.

Tyvärr hade dessa fat tendensen att börja rosta men med ett nytt lager sprayfärg håller
de sig fina i alla fall en sommar till. 

Hoppas den här corona-grejen är över tills nästa år så skall jag nog 
hitta på en orsak att ta bilen över till Stockholm.


Det roliga med sprayfärg är ju att det är så enkelt att måla, det går undan och man ser direkt
hur fint det blir! Här har en grön sprutkanna, som var riktigt fint grön från början,
men som bleknat i solen under årens lopp till något inte så fint...
Här har jag sprayat den bara en gång så det lyser lite grönt här och där. 

Men nu fick den alltså en helt ny rakare hållning som mattsvart. 

*

Men ja, nu är jag redo för sommaren och för fåglarna har jag förberett 
för hösten. Jag brukar inte mata fåglarna på sommaren, men än har jag lite kvar i
"Muminhuset", det är som sagt bara någon grad och för ett tag sedan snöade det.

Utöver småfåglar har både duvor och starar kalasat på fröna. Men 
längre fram mot sommaren är det viktigt att fåglarna får i sig mer protein
i form av insekter och så. 

Jaja...det kan hända att jag gick lite bananas med min sprayburk med mattsvärta
men det kommer att bli såååå fiiiiint, skall ni få de! 

Black is the new black, så är det! 

Inga kommentarer: