STÄDAT I VÄXTHUSHÖRNET


Så skönt att äntligen få växthushörnet och pergolan städad efter vintern! 
På måndagen fick jag det äntligen gjort. 
Det riktigt kryper och pirrar i mina fingrar efter att få stoppa ner 
dem i jorden och skapa något med växter i sommar. 
Visste ju att våren skulle vara rätt så fylld med arbeten, men nu när det lite börjar
lätta så ser jag verkligen fram emot att börja påta i trädgården. 
Att få vintern bortstädad är första steget.


Nåh, sen kom ju vintern tillbaka! Tre dagar i rad nu har jag vaknat
till ett vitt landskap. Jaha...jaha...så dags att snöa nu? 
Till och med fasantuppen ser lite bedrövad ut i snösörjan. 

Han verkar dessvärre vara ensam. En singelgubbe. 
Ännu för ett par år sedan hade han ett rätt tilltaget harem, men
sedan hittade duvhöken hit och då blev det raskt glesare i flocken. 

Den plötsliga vintern fick också redan anlända fåglar att flockas
vid vår lilla bergsklack där vi tömt ut de sista kornen vi hade i 
fågelmatförrådet. Solrosfröna var redan slut, men måste be lillungen
åka till butiken och köpa en liten påse. Det var uppskattat! 

Jag tycker att sädeslag är så vackra! Växtrikets ägg, som bär på allt
som behövs för att bli en hel växt. Tänk. 


På tal om både säd och frön, så måste jag i ett senare inlägg tipsa om en riktigt fin
fågelmatnings-automat. Jag vet inte riktigt varför det heter automat - för helt automatiskt
är det ju inte som fröna fylls på. 

Mitt dilemma under många år har varit att hitta en stor, praktiskt - och snygg - sådan. 
Den här verkar riktigt bra! Den skall jag presentera i ett annat inlägg. 

Nu skall jag tända ljus, det är fortsatt ruggigt därute, och plocka fram 
lite trädgårdsböcker som stått och dammat i bokhyllan ett bra tag! 
Längtan efter vår är svår! 




Inga kommentarer: