MARS I BILDER


Ja, ja...jag vet. Mars kom och gick redan och vi är ett bra steg in i april. 
Det är i skrivande stund påskdag och vi är hemkomna från stugan. 
Jag trivs för det mesta på stugan oberoende av väder, men nu kände jag mig lite 
hängig och orkade inte riktigt ta itu med den storstädning som jag brukar
då stugan öppnas. Det var för kallt att tvätta fönster och alldeles för blåsigt (och kallt) 
att trivas ute och några trädgårdsrelaterade planteringar är det för tidigt för än.
En blick på väderkartorna och vi hoppade i bilen och åkte hem.
I dag regnar det vågrätt, är grått och tråkigt. Fortsatt hängig med huvudvärk,
vilket jag aldrig brukar ha, har jag nu krupit upp i det berömda slitna
soffhörnet och bläddrar bland trädgårdssidor efter inspiration och idkar verklighetsflykt. 
Efter några år då det här med trädgård har blivit lite styvmoderligt behandlat och 
min tid, min koncentration och mitt intresse har varit på annat håll, planerar jag
att jag i år skulle ha mer krut att sätta på den delen av mitt liv. 
Skall bli skönt att få gräva i jorden efter en paus. 
Och håller den här corona-isoleringen i så finns det väl ingen annan plats som
kan vara så rogivande som just en trädgård? Mitt jobb är sådant att till 60 % brukar
jag vara på ett kontor och resten av tiden jobbar jag hemifrån. Nu när jag 
jobbar 100 % hemifrån, som alla andra som har möjlighet till det, känner jag 
att det är än viktigare att "komma ut" efter en arbetsdag. Och då är
lite trädgårdsarbete precis lämplig sysselsättning som ersättare för arbetsresorna. 

Men till temat "månadsbilder". Tänkte att det kunde vara skoj att samla bilder
tagna under en månad från trädgården till ett kollage. Hur härligt att sedan
gå tillbaka i vinter och minnas färgerna och dofterna. 
På det här sättet blir det kanske att lite flitigare ta med kameran ut i trädgården? 
Ha det gott! 
Nu skall jag drömma mig vidare, medan nordan drar runt husknuten.







Inga kommentarer: