TRÄDGÅRDSDILEMMA


Jag vet faktiskt inte om jag alls berättat hur jag bor numera? 
Sedan några år tillbaka där allt började. 
Det är liksom det som är en del av dilemmat. 

Jag bor och lever på en hundra år gammal bondgård med.....mycket...och ännu mer
trädgård. Eller nej, det är inte en trädgård, det är mer som en park. 
Här och där finns små phloxrabatter som sett likadana ut i 80 år eller så.

Här finns en handfull enorma ekar. I tiderna fanns här tiotals äppelträd, 
ännu mer bärbuskar. Här finns stall och ladugård och ett gammalt torp och 
ett lider och fantastiska enorma granar och en hassellund och gamla lönnar
och och och....visst låter det alldeles underbart? 

Och det är det. På sitt sätt. 
Mycket att ta hand om och många hål som 
slantarna kan få för sig att slinta in i. Vilket det allt som oftast också gör. 

Men visst, jag klagar inte - detta är en fantastiskt plats att bo på! 

MEN...

...när det kommer till mina trädgårdsdrömmar så älskar jag ju
intima trädgårdar där man måste böja på huvudet och verkligen
känna rumskänslan fastän man är utomhus. 
Här är det näst intill omöjligt att få till om jag inte vinner
på lotto och kan anställa en heltidsträdgårdsmästare och köpa
upp en hel trädgårdsbutik med plantor. 
Och det skulle ändå inte fungera. 
Även om jag hade råd att köpa, vilket alltså inte är situationen,  
tusen sommarblommor eller hundra rosor eller en 
långtradare fullastad med fina krukor. 
Och ett par till med mylla så skulle det inte funka. 
Det blir inte intimt hur än man gör. 
Så den planen kan jag skrota. 

Men jag älskar ju den där intima känslan. 
Vill så ha den! När jag (åter)flyttade hit, så byggde jag en 
kombinerad "växthus"-pergola-uteplats. Bara för att få en intim
famn att gå till mitt i all denna stora park-aktiga trädgård. 

Det blev snabbt allas favoritplats, så inte bara jag som saknar
en mysig trädgårdshörna...

Och den är faktiskt just så fin som jag hoppades att den skulle bli 
då jag lät bygga den. 

MEN...

...den känns lite som en öde ö. 
Man ror dit över alldeles för mycket gräsmatta. 
Och den vägen är inte så lång kanske men såååååååå tråkig. 

Så i år skall jag ta tag i mitt trädgårdsdilemma och försöka
vettigt och snyggt koppla ihop denna lite vilsna, men mysiga, uteplats med
den park-aktiga trädgården utan att det för den delen skulle bli
konstiga "hack" i övergången. 

Budjeten är stram, men vi skall se vad jag kan åstadkomma! 

Inga kommentarer: