ÄNTLIGEN...


Det är mycket som får mig att sucka ÄNTLIGEN! 

Det är sen kväll nu, men i morgon har jag planerat att äntligen ta 
ledigt från alla mina jobb och mina projekt och åka ut till stugan. 

Som många vet så är ju hela Nyland avstängt från resten av landet pga corona-
viruset, men har ju turen att både leva och ha sommarboendet inom Nyland
så det skall gå att åka dit. 

Sedan går ju åsikterna rätt kraftigt isär om man trots det skall åka ut till stugan. 
Och det är ju, som så mycket annat i dessa corona-tider, ett dilemma 
med från varandra så totalt olika synpunkter. 

Endel vill att vi, huvudstadsbor, skall hålla oss hemma och inte 
över huvudtaget besöka våra kojor och stugor pga av risken att smitta andra. 

Och andra som tycker att just det vi borde göra, inte smitta då, naturligtvis inte,
men besöka våra stugor och kojor för många små "sommarkommuner"
behöver de pengar som kommer in genom just sommargästerna.  

Sedan blir det ändå fel, för helt spontant så tänker jag att naturligtvis 
köper jag min mat och annat inför påsken i dessa redan så 
kontaminerade huvudstadsbutikerna och så 
åker jag direkt till stugan utan att stanna på vägen och så hålls
jag, vi, där på stugan och bara är i skön tystnad och isolation hela påsken. 

Helt klart är risken att jag, på detta sätt, sprider eventuell smitta så gott som noll. 
Jag kommer ju inte att träffa en kotte. Eller ja, kanske just en kotte då. Konkret. 
Tall- eller grankotte alltså. 

Men inte bidrar jag till min sommarkommun så mycket heller genom att
mat-shoppa här i huvudstadsregionen och undvika kontakt med det lokala. 

Så förlåt, alla som tycker illa om oss som åker ut till våra stugor till påsk. 
Jag tänker vara extremt osocial och o-allt och bara susa genom byn med
mörklagda bilfönster MEN tänker kompensera för detta i sommar, 
då förhoppningsvis coronaspöket har försvunnit för gott, genom 
att bli en bättre sommar-invånare än jag varit innan och verkligen
tänka lokalt på de val jag gör i sommar! 

*

I övrigt har ju mina pelargoner fått ny mylla och den stora Mårbackan
har redan klämt fram några små blommor till och med. 

Och i morgon packar jag bilen och drar till skogs och till havs. 
Så jag längtat - i år igen! 



Inga kommentarer: