DEN VIKTIGA SKITEN


Ja, det är väl ungefär här starskottet till mitt lilla trädgårds-projekt börjar. 
En med nöd och näppe i kruka övervintrad buxbom har planterats och täckts över
mot vårsolen med ett av mina älsklings linnelakan (!) som jag faktiskt slitit sönder! 
En morgon åkte armbågen rakt in genom tyget. Lappade det hålet faktisk, så mycket
har jag gillat just dessa linnelakan, men därpå följande tvätt blev för mycket...
Men än för den tjäna lite som solskydd i trädgården. 
(tror dessvärre inte att buxbomen klarar sig, men den får nu stå
där som ett...spöke?)

Aida deltar "aktivt" i planeringsarbetet...?

Men till rubriken. Finns inget som är så viktigt som skiten.
Möjligen grundarbetet i stort. 




Det är så lätt, när vårsolen börjar värma att man längtar efter att plantera lite nytt
i sin trädgård, göra om.

Och så tar man sig till plantbutiken, eller i dessa corona-tider shoppar växter på nätet, 
och går bara på känslan. Vi har väl alla blivit förförda av något i trädgårdsbutiken och så 
köper man hem en eller kanske tre av de där ljuvliga perennerna. Och så stuvar man ner dem
någonstans och hoppas på det bästa. 

Det blir sällan så. Det bästa. 
Om man inte tagit hand om jorden först. 

Jordförbättring är inte ett speciellt sexigt ord, men det är allt för
framtida lyckliga, vackra plantor! 

Att köpa plantor och plantera de i dålig jord är att kasta bort pengar. 
Lite krasst men så är det! 


Kan inte betona nog hur viktigt grundjobbet är. 

Sedan när jorden är matad med kompost, gödsel, organisk och fin.
Då är det dags att börja tänka plantor. 

Och även då gäller det att ha en "butikslista" med till plantbutiken, eller till 
nätbutiken. Ha hellre färre arter och sorter men fler stycken plantor av varje art. 
Tänk som om du skulle duka ett bord. 
Det blir kanske lite väl brokigt om man har olika 
assietter, tallrikar, glas och bestick åt var och en. Lite så funkar också en rabatt.
Med en "lugn dukning" kan man unna sig någon "uppstickare" som får ta plats. 

Men innan allt det roliga - glöm inte den viktiga skiten! 
Den är allt! 

*

Den lilla blekgula pärlhyacinten i kruka hittade jag i min lövkompost
där den överlevt både förra sommaren och senaste vinter. Jag brukar gräva ner mina blomlökar 
men av någon orsak har den här nu åkt i komposten där den kämpat på.
Men nu fick den komma på paradplats på trädgårdsbordet. 

Inga kommentarer: